Sonic X Shadow: Generations gespeeld – Deels leuk
Nog bijkomend van mijn barre tocht door de Koelnmesse waarin ik zwetende Duitsers, cosplayers en andere journalisten moest ontwijken, plofte ik bij Sega in een stoel voor een game waar ik niet per se heel veel zin in had: Sonic X Shadow Generations. Een kleine vijftig minuten later was ik toch blij dat ik was geweest.
Sonic X Shadow Generations propt eigenlijk twee games ineen: Sonic Generations dat we al kennen en Shadow Generations. Laten we met die eerste beginnen, want daar zijn wel snel klaar mee. Sonic Generations is namelijk gewoon een remaster van de in 2011 uitgekomen game. Deze platformer combineert 2D- en 3D-omgevingen en speelt eigenlijk zoals je gewend bent: je rent als een bezetene naar het einde van het level.
Als je Generations in 2011 al hebt gespeeld, heeft dit gedeelte van de game weinig nieuws voor je in petto. Tuurlijk, het ziet er allemaal een stukje mooier uit en het loopt als een trein in een vloeiende zestig frames per seconde. Als je fan bent van 2D-sonic zullen de meeste levels in deze remaster aanvoelen als een warm bad. Voor mij voelt het echter aan als een spijkerbed.
Totaal onoverzichtelijk
Ik heb nooit begrepen wat mensen nou zo leuk vinden aan die Sonic-games. Je houdt je D-pad naar rechts en op hoop van zegen sprint je als een bezetene door de levels, zonder ook maar een beetje te weten welke obstakels je verderop te wachten staan. Gaat het mis, dan is er vaak ook nog wel een route naar links die je ook naar het einde van het level brengt. Mijn brein kan niet bevatten wat daar nou de kracht van is. Want ook als je niet tegen obstakels aan botst, voelt de flow onbevredigend.
Tijdens het spelen van de geremasterde levels bekroop me dan ook het gevoel dat dit weer een game is die ik lekker aan me voorbij kan laten gaan. Gelukkig besefte ik al gauw dat deze game een remedie brengt voor mijn Sonic-probleem. In Sonic X Shadows Generations wissel je vrij vaak tussen 2D en 3D en heb je ook hele levels die zich in 3D afspelen. Dat is een stuk leuker! In de demo van Sonic Generations kwamen deze levels niet terug – alleen kleine 3D-segmentjes in de 2D-levels – maar het smaakt wel naar meer, en gelukkig krijg je dat ook.
Meer 3D
Shadow Generations, een volledig nieuwe campagne met Shadow in de hoofdrol, lijkt het namelijk helemaal over de 3D-boeg te gooien. In de vier levels die ik in Keulen kon spelen zaten helemaal geen 2D-levels. Godzijdank! In 3D is de boel een stuk overzichtelijker en is het een stuk makkelijker om in de flow te komen. Simpelweg omdat je ziet welke obstakels en vijanden eraan komen.
Dat voelt heerlijk. Shadow krijgt ook een paar unieke vaardigheden die je kunt gebruiken om het tempo erin te houden. Denk bijvoorbeeld aan Chaos Control. Hiermee kun je de gameplay gedurende vijf seconden in slowmotion laten gaan, waardoor het een stuk makkelijker wordt om lastige hindernissen te ontwijken. Verder kun je surfen over het water en krijg je de nodige eindbazen voor je kiezen.
Pure winst
Het resultaat daarvan lijkt op een platformer met gevarieerde gameplay die de snelle Sonic-gameplay een stukje beter behapbaar maakt. Het rennen, vijanden beuken, sliden over railings en op en neer stuiteren op trampolines is zowaar leuk in 3D. Als het aan mij zou liggen, maakt Sega vanaf nu elke Sonic-game zo. Hoe je het ook wendt of keert, dat werkt een stuk beter dan in 2D.
De volledige game bevat overigens ook de White Space. Dat is een soort hubwereld, geïnspireerd door de Open Zone-gameplay van Sonic Frontiers waarin je vrij kunt rondlopen. Helaas konden we daar tijdens de korte speelsessie geen glimp van opvangen. Shadow Generations belooft een mooi en vooral compleet stukje extra content te worden voor een verder prima remaster van Sonic Generations, daar heeft deze Gamescom-demo me wel van overtuigd.
Maar of Sonic nou ineens wel helemaal leuk is? Het antwoord blijft voor mij grotendeels nee. Daar verandert Sonic X Shadow Generations niet al te veel aan. Al is het al een klein wondertje dat het antwoord dus ook deels ja is. Pure winst!
Sonic X Shadow Generations komt op 22 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 5 gespeeld.
Opmerkingen