Reload: Mario Kart DS
Helemaal terug in 2005 was online gamen op een apparaat van Nintendo nog heel erg bijzonder. Om het tegen spelers van over de hele wereld op te kunnen nemen moest je verbinding maken met Nintendo Wi-Fi Connection. Dat was makkelijk gezegd dan gedaan, want een draadloze internetverbinding in huis te hebben was bijna veertien jaar geleden nog niet zo gebruikelijk als nu. Een speciale USB-stick van Nintendo zelf was dan nodig om de boel aan de praat te krijgen.
Slecht, maar toch supergoed
Zelfs in 2005 viel het online gedeelte van Mario Kart DS een beetje tegen. Veel opties waren er niet en het spel werd geplaagd door foutmeldingen. Bovendien waren er een heleboel racers die het spel compleet wisten te verpesten door constant te ‘snaken’. Door altijd te driften – zelfs wanneer je op een recht stuk rijdt – ga je een stuk sneller dan eigenlijk de bedoeling is. Gewoon racen was er eigenlijk niet meer bij. Toch heeft deze game geen slechte smaak achter weten te laten. Mario Kart DS is in ieder ander opzicht namelijk supergoed.
Dat is grotendeels te danken aan de selectie parcours die in dit deel van zeldzaam hoog niveau is. Er is keuze uit een heleboel bekende banen uit vorige games - van de allereerste Super Mario Kart tot Double Dash - maar de nieuwkomers stelen in dit spel echt de show. Figure 8 Circuit is een prima achtvormig begin en ook een ritje door Delphino Plaza of de koninklijke tuin van Peach zijn uitstekend.
Waanzinnige banen
Wat er na deze enigszins realistische banen volgt is een verzameling van de meest wilde uitstapjes die Mario en zijn vrienden tot nu toe hebben gemaakt. Waluigi’s Pinball is een racebaan die zich, zoals de naam al doet vermoeden, afspeelt in een flipperkast. Er zijn bumpers, schansen en ballen die over de baan heen stuiteren terwijl je als eerste over de finish probeert te komen. In Tick-Tock Clock race je in het binnenste van een klok, compleet met pendule die gevaarlijk laag over de baan heen slingert. Airship Fortress is ondertussen een aanval op een fort waarin je als racer gelanceerd wordt tussen luchtschip en zwevend fort.
De banen hebben bijna allemaal wel iets spectaculairs en dat is best knap, want de Nintendo DS is nou niet bepaald het meest krachtige stukje hardware. Toch voelt deze game niet als een makkelijke, draagbare spin-off, maar juist als een cruciaal onderdeel in de reeks. Mario Kart DS introduceerde onder andere items zoals de Blooper – die het zicht van je tegenstander beperkt met grote inktvlekken – en de Bullet Bill – die spelers die heel ver achter liggen een handje helpt. Het zijn items die inmiddels in ieder volgend deel zijn teruggekeerd.
Mario Kart DS is wellicht niet je favoriete deel, maar onderschat niet wat deze game allemaal aan de reeks heeft toegevoegd
-
Missie Mario Kart
Ook specifieke banen en karts uit Mario Kart DS zijn vaste prik geworden voor alle nieuwe delen. Het is juist daarom best jammer dat een specifiek onderdeel nooit de overstap naar een nieuw platform heeft overleefd. Mario Kart DS heeft namelijk een heuse singleplayermodus in de vorm van Mission Mode.
In de ene missie is het de bedoeling om zo snel mogelijk door alle poortjes te rijden en in een andere moet je achterstevoren rijdend twintig muntjes verzamelen. Er zijn zelfs eindbazen die je moet bekogelen met items of moet zien te verslaan in een race. Een verhaalmodus is het niet te noemen, maar het is een leuke afwisseling op het gebruikelijke racewerk dat Mario Kart altijd al heeft weet te leveren.
Niet te onderschatten
Battle Mode ontbreekt ook niet en kan zelfs tegen computergestuurde tegenstanders gespeeld worden. Dat is geen vervanging voor het echte werk, maar wel een goede oefening voor wanneer er wel een paar mederacers in de buurt zijn. Online werkte de multiplayer misschien verre van vloeiend, maar offline speel je gemakkelijk en snel wat races tegen elkaar. Het is zelfs mogelijk om de game te spelen tegen iemand die Mario Kart DS helemaal niet heeft, dankzij de vernuftige Download Play-functie die in iedere DS zit ingebouwd.
Mario Kart DS is wellicht niet je favoriete deel, maar onderschat niet wat deze game allemaal aan de reeks heeft toegevoegd. Een aantal cruciale items en een legendarische selectie aan banen maken dit zonder twijfel een van de beste delen. Ook de eerste pogingen tot online gameplay mogen niet vergeten worden. Laat het maar aan Nintendo over om een nieuw deel exclusief voor een handheld net zo groots en belangrijk te laten zijn als de uitgaves op een console.
Laatste Reloads op Gamer.nl:
Opmerkingen