Auto HDR en DirectStorage komen naar Windows 11
Auto HDR staat selectieve spellen toe om beelden op een wijder en realistischer kleurenspectrum uit te spuwen. Spellen die zelf nooit geoptimaliseerd zijn voor hdr-beeldschermen, kunnen zo alsnog het grotere palet aan tinten benutten.
Windows 11 komt standaard met ondersteuning voor Auto HDR, maar de hdr-optimalisatie moet alsnog handmatig door Microsoft (of de ontwikkelaar) voor spellen geactiveerd worden. Inmiddels is dat al gebeurd voor honderden titels, uit alle generaties van Xbox-consoles.
DirectStorage optimaliseert de doorvoer van data in games. De API stelt nvme ssd’s in staat om speldata direct naar de gpu te sturen, zonder de cpu daarmee te vertragen. DirectStorage is onderdeel van Xbox’ zogenaamde Velocity Architecture, die laadtijden verminderd en textures sneller plaatst.
Voor de gewenste resultaten raadt Microsoft “DirectStorage Optimized” pc’s aan. Wat dat precies inhoudt, wordt in het persbericht echter niet duidelijk gemaakt. Vermoedelijk heeft het label een bepaalde set vereisten voor bijvoorbeeld NVMe ssd’s, software-drivers en de bandbreedte tussen het moederbord en gpu.
Zowel DirectStorage als Auto HDR stonden eerder al op de planning voor pc-games. Het is nog onduidelijk of Microsoft de technieken exclusief wil houden voor Windows 11, al was bijvoorbeeld Auto HDR eerder al wel te ‘previewen’ op Windows 10.
Los van Xbox-eigen technieken, onderstreept Microsoft meer gaming-gemak voor Windows 11. Zo houdt Microsoft alle Xbox-apparatuur native toegankelijk voor het nieuwe pc-platform en keert Game Pass uiteraard terug. Beide tegemoetkomingen zijn ook al enige tijd onderdeel van Windows 10.
Windows 11 moet rond de kerstdagen van 2021 verschijnen. Tot “ergens in 2022” kunnen consumenten en retailers al hun Windows 10-systemen kosteloos upgraden naar Windows 11.
Opmerkingen