Toegegeven: de officiële Formule 1-games die Codemasters sinds 2009 maakt, hebben de afgelopen vijf jaar een behoorlijk consistent niveau bereikt. Toegankelijk maar waarheidsgetrouw rijgedrag, alle rijders, teams en circuits én steeds een beetje meer content om raceliefhebbers nog meer te verwennen. Wispelturige bugs en een algemeen gebrek aan écht indrukwekkende graphics nemen we daarbij voor lief.
Je vraagt je dan ook vooral af waar deze reeks nog verder naartoe kan, zonder nóg meer de gebaande paden te volgen van de nu zieltogende Fifa-spellen - tegenwoordig allebei onder de vlag van Electronic Arts, nota bene. We mogen daarom misschien wel in onze handen knijpen dat er nog geen echte equivalent is van Fifa Ultimate Team. Of is zoiets bij uitstek wat de F1-reeks nodig zou hebben om echt 'fris' over te komen?
Toeters en bellen
Zo'n soort gamechanger is in F1 22 in elk geval nergens echt te bekennen, noch in de presentatie door longtime gameregisseur Lee Mather van de Britse studio, noch in de previewversie die we daarna te spelen krijgen. Wat dan wel? Meer toeters en bellen op bestaande eigenschappen vooral. Zo is er de mogelijkheid om je carrière als teambaas bij één van de betere te stallen te beginnen, in plaats van onderaan die ladder. Of het feit dat je je avatar met serieuze vaardigheden achter het stuur nu ook een casual-outfit kunt aanmeten en zelfs diens huiskamer kunt inrichten. En, vooruit, adaptieve kunstmatige intelligentie, zodat computergestuurde tegenstanders zich aanpassen aan jouw niveau wanneer bepaalde circuits op de racekalender je toch niet zo goed liggen.
De meest opvallende aanvulling - die tevens eigenlijk geen enkele impact heeft op het daadwerkelijke racen met F1-auto's - is de mogelijkheid om ook met productieauto's van Aston Martin, Ferrari, McLaren en Mercedes de weg op te gaan. Dat hebben we helaas nog niet kunnen testen, al is het natuurlijk interessant om te zien in hoeverre 'Codies' hierbij leentjebuur heeft gespeeld bij de studio die verantwoordelijk is voor Grid. Verwacht daarnaast overigens geen opvolger voor het relatief indrukwekkende Braking Point uit de afgelopen game: voor de volgende verhalende stand neemt de studio twee jaar de tijd na F1 2021.
Veelbesproken kwaal
Je kunt natuurlijk argumenteren dat de volledig nieuwe auto's voor het échte Formule 1-seizoen 2022 al nieuws genoeg zijn voor de game. Maar tijdens onze eerste rondjes op onder meer het gloednieuwe wegcircuit van Miami en het bekende asfalt van Silverstone, konden we qua rijgedrag weinig ontdekken dat echt nieuw en revolutionair aanvoelt. F1 22 rijdt tot dusver zeker prima, maar ook erg vergelijkbaar met z'n voorgangers. De veelbesproken kwaal waarbij bepaalde auto's bij hoge snelheden op het asfalt stuiteren, het zogenoemde 'porpoising', is in elk geval niet nagebootst. En tot milde ergernis ogen de auto's van alle teams in de previewversie nog allemaal hetzelfde, zoals het showmodel dat F1 vorig jaar nog onthulde ter referentie, maar dan in de kleuren van elk team. We gaan er uiteraard vanuit dat dit voor de release van de game zeker opgelost is.
Verder is er vooralsnog geen reden om aan te nemen dat F1 22 heel gekke dingen gaat doen. Dat is op zich prima, maar op één of andere manier voelt de basis van de afgelopen edities toch wat sleets. Misschien omdat die - in ieder geval qua rijgedrag - in 2015 voor het laatst écht goed op de schop ging, voor de toen nieuwe generatie spelcomputers. Voor velen zal dat geen enkel probleem zijn, en biedt F1 22 met alle 'updates' voor het nieuwste seizoen de Formule 1-ervaring die verlangd wordt. Maar tegelijkertijd knaagt het gevoel dat het stuur weer eens volledig omgegooid mag worden - net als het reglement van de échte Formule 1.
F1 22 verschijnt op 1 juli voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc.
Opmerkingen