Begin dit jaar sprak Intel al van een wereldwijde lancering voor de eerste mobiele Arc-gpu's in het eerste kwartaal van dit jaar; de desktopkaarten moesten in het tweede kwartaal volgen. Dat bleek maar deels waar.
De nieuwe tijdsindicatie kwam voort uit een officiële blogpost over de totstandkoming van Intel Arc. Het verhaal zet uiteen waar de Arc-gpu's vandaan komen en hoe ze onderling verschillen, met voldoende marketingtaal over een glorieuze toekomst. Die toekomst begint simpelweg "later dit jaar", zonder verdere benadering.
Intel onderstreept wel dat Arc "het andere kamp" is in de videokaarten, zonder daarbij concurrenten Nvidia en AMD te noemen. Volgens Intel Arc-woordvoerder Ryan Shrout kunnen de nieuwe videokaarten zich onderscheiden met een focus op betaalbaarheid.
"Bijvoorbeeld: de Intel Arc A380, onze budgetkaart, biedt 90+ frames per seconde op Monster Hunter Rise: Sunbreak, op 1080p met medium settings", zo claimt Shrout. Hoe de Arc A380 zich qua budget moet verhouden op concurrerende kaarten met dezelfde prestaties, wordt door Intel niet geduid.
De grootpraat en verschoven tijdsindicatie steken mogelijk wel wat verwarrend af, gezien de gelaagde en al vaker uitgestelde uitrol van Intel Arc. Zo zijn zowel de eerste mobiele Intel Arc-gpu's als selecte Arc A380-partnerkaarten al maandenlang te verkrijgen, zij het exclusief in bepaalde Aziatische landen.
Ondertussen genieten de eerste Arc A380-videokaarten niet de meest lovende recensies. Volgens hardware-critici van Igor's Lab heeft de kaart enige potentie, maar kwakkelt de rekenkracht achter de concurrentie aan. Intels zogenaamde Game On-drivers, ondersteuning voor Resizable BAR en XeSS-upscaling blijven tevens uit, waardoor de kaarten momentele nauwelijks geoptimaliseerd zijn voor gebruik in games.
Opmerkingen