Een week geleden kondigde Intel aan een partnerschap met Bandai Namco afgesloten te hebben, waarmee het een uniek Day 0-driverpakket voor Intels grafische processoren uit zou rollen. Volgens Intel zou de update (geïntregeerde) Intel-gpu's optimaliseren voor de nieuwe titel van From Software.
De grafische drivers hadden oorspronkelijk gisteren moeten lanceren, net een dagje voor de officiële lancering van Elden Ring, maar de drivers zijn op moment van schrijven nergens te bekennen op Intels officiële downloadportaal.
Sterker nog, de gethematiseerde Elden Ring-pagina die Intel voor de samenwerking op had gezet, verwijst naar een compleet andere, verouderde driver. Wie aldaar op de grote downloadknop drukt, wordt doorverwezen naar een beta-driver van midden-november (versie 30.0.101.1121), die vooral crashes in Battlefield 2042 zou bestrijden.
De laatste officieel uitgerolde drivers voor Intel Graphics (versie 30.0.101.1340) zijn inmiddels bijna drie weken oud en lijken hoofdzakelijk problemen in Fortnite en Call of Duty: Vanguard te verhelpen. Van een nieuwere update lijkt op de website vooralsnog geen sprake.
Het stilletjes uitblijven van Intel Graphics-drivers is voor pc-gamers op luxesystemen niet bepaald een doodszonde, maar het vormt geen veelbelovend precendent voor Intel Arc, de volwaardige en op gaming gerichte gpu's van de processorgigant. De eerste laptop-gpu's van Intel Arc zouden dit kwartaal nog moeten verschijnen, met in het volgende kwartaal al een reeks toegewijde desktopvideokaarten. De uitrol van Intel Arc zou volgens geruchten wel geplaagd zijn door allerlei productieproblemen.
Het Intel Graphics-team heeft tot dusver nog niet gereageerd op de klaarblijkelijk uitgestelde drivers voor Elden Ring. Mogelijk heeft de aanstaande lancering van Intel Arc-gpu's daar iets mee van doen. De hoop is vooral dat de drivers tijdig stabiliteit kunnen bieden, zodra de eerste Arc-gpu's daadwerkelijk verscheept worden.
Opmerkingen