Nvidia's DLDSR laat de Tensor-kernen van videokaarten een spel 'denkbeeldig' in een grotere resolutie uitdraaien op een lage pixeldichtheid, om het vervolgens per algoritme weer slim omlaag te schalen. Het resultaat zouden scherpere lijnen en minder flikkerend beeld zijn, zonder een al te grote klap voor de grafische prestaties van je videokaart.
Doordat DLDSR exclusief werkt met Tensor-kernen, betekent het ook direct dat de technologie gebonden is aan selecte gpu's van Nvidia's eigen fabricaat. Net als de populaire DLSS-upscalingtechnologie is deze downscaler exclusief voor Nvidia's RTX-kaarten.
Per vrijgegeven referentiebeeld is te zien hoe het zogenaamde 'DLDSR 2.25x' een mooie middenweg vormt. Een game als Prey kan algoritmisch op 1620p ingecalculeerd worden, maar dat beeld wordt vervolgens weer gedownscalet tot 1080p. Het letterwerk en de fijne lijnen in-game ogen daarmee strakker, tegenover het verlies van slechts 2 frames per seconde, aldus Nvidia.
DLDSR is gebouwd op de DSR-technologie die al langer in Nvidia's drivers te vinden was. Het voordeel van de technologie is dat games het niet per se afzonderlijk hoeven te implementeren; DSR werkt op vrijwel alle fullscreen-applicaties. Dat laatste komt overeen met hoe concurrent AMD recentelijk hun Radeon Super Resolution (RSR) introduceerde, zij dat nog altijd een upscaler, geen downscaler.
Nvidia is van plan DLDSR officieel te introduceren met de eerstevolgende GeForce-drivers, welke gepland staan voor 14 januari aanstaande.
Opmerkingen