Rainbow Six Extraction moet zich nog bewijzen
Misschien wel de meest opvallende eigenschap van Rainbow Six Extraction is de naam. De game werd aangekondigd als Rainbow Six Quarantaine, maar de ontwikkelaar ziet vanwege connotaties met de coronacrisis af van die naam. Hoe dan ook, los van de naamgeving weten we eindelijk wat Extraction wil zijn: een coöperatieve versie van Siege die leunt op dezelfde personages, maar in een beduidend andere spelwereld.
In Rainbow Six Extraction vecht je niet tegen andere spelers, maar werk je met ze samen tegen de kunstmatige intelligentie. Nu denk je misschien: ah, de welbekende modus terrorist run. Nou, nee, want in deze modus neem je het enkel op tegen ruimtewezens in vele soorten en maten. Je kunt daarbij sluiptactieken toepassen en wezens in hun rug steken, maar je kunt het ook op een lukraak knallen zetten.
Oude bekenden
Je speelt met een handjevol Operators die je kent uit Rainbow Six Siege - we weten op moment van schrijven overigens nog niet hoeveel. De personages beschikken ieder over een uniek arsenaal aan vaardigheden en wapens, waarbij je zelf bepaalt welke wapenmodificaties en gadgets je meeneemt. Die manier van het samenstellen van je personage lijkt enorm op die in Siege. De interface is hetzelfde en de Operators beschikken zelfs over vrijwel dezelfde wapens.
En er zijn meer gelijkenissen, want ook in Extraction is het duidelijk de bedoeling dat je niet zomaar kamers inrent en alles overhoop knalt. Natuurlijk, het kan, maar het is aan te raden eerst op verkenning te gaan en de nodige voorbereidingen te treffen. Daar krijg je dan ook gadgets voor, waaronder oude bekenden als de drone om mee rond te rijden en rookgranaten. Ook de bijzondere krachten van oude Operators keren terug, zoals de Cardiac Sensor (hartslagsensor) van Pulse en de hamer van Sledge, die nog steeds muren kan inslaan.
Het idee achter Rainbow Six Extraction is dat geen enkel potje hetzelfde is. Jij en je teamgenoten krijgen ieder potje willekeurige opdrachten voorgeschoteld. Dat kunnen er maximaal drie zijn, en ze variëren van standaard tot redelijk uniek. Zo kan het verkeren dat je iemand moet redden uit een soort cocon. Je teamgenoten moeten de cocon dan uitschakelen door op allerlei pulserende nesten te schieten, terwijl jij iemand uit zijn glibberige schulp probeert te trekken. Andere missies zijn meer standaard en bestaan uit het plaatsen van explosieven, het vechten tegen golven aan vijanden of het vergaren van een biopt dat je terug moet brengen naar het extractiepunt.
Hoewel er meerdere maps zijn, hebben we er maar een gespeeld: het sfeervolle Alaska. De map is grauw, en totaal anders dan ‘reguliere’ Rainbow Six-maps. De omgeving doet zelfs denken aan Ridley Scotts Prometheus vanwege de zwarte drek waarmee de grond bezaaid is. Die drerrie is het residu van alienlijken en vertragen spelers wanneer ze erdoorheen lopen. Door op het zwarte spul te schieten, trekt het uit elkaar en creëer je een pad voor jezelf en teamgenoten.
Keuzes, keuzes...
Bij bovenstaande opzet komt nog een twist kijken: keuzevrijheid. Ja, je krijgt ieder potje opnieuw drie missies voorgeschoteld, maar je hoeft er niet per se drie te doen. Na de eerste opdracht moeten jij en je teamgenoten besluiten of je doorgaat naar de volgende opdracht, of dat je weer terugkeert naar de helikopter (de extraction zone). Dat besluit moet je samen nemen, want iedere nieuwe opdracht is gekoppeld aan een nieuw gedeelte op de map. Dat gedeelte kun je alleen bereiken door gezamenlijk dezelfde ontsmettingstunnel door te gaan.
In de praktijk ziet dat er als volgt uit. De eerste opdracht, die je moet vinden door de map rond te struinen tot je een marker te zien krijgt, weet je met wat teamwork tot een goed einde te brengen. De game zet je dan voor een keuze: stop je ermee en ga je terug naar het extractiepunt, of ga je door naar de volgende opdracht? Als je stopt, krijg je ervaringspunten voor het halen van de missie. Als je doorgaat, opent zich een nieuw gedeelte van de map, waarvan de opdracht nog meer beloningen oplevert. Maar die missie zal wel moeilijker zijn.
De beloningen voor het halen van opdrachten waren tijdens onze speelsessie nog een beetje onduidelijk. Je krijgt in elk geval ervaringspunten, maar wat je daar nou precies mee kunt doen, kunnen we je op moment van schrijven nog niet vertellen.
Het idee achter Rainbow Six Extraction is dat geen enkel potje hetzelfde is.
-
Natuurlijk hebben wij geprobeerd die derde missie te halen. De tweede opdracht wisten we weliswaar meermaals tot een goed einde te brengen, maar die derde taak? Die is ons nul keer gelukt. Extraction kan moeilijk zijn, dat is wel duidelijk. Terwijl je met z’n drieën op zoek naar de volgende doelstelling de omgeving verkent, hoor je overal het gekraak van de gore, slijmerige aliens. Als je te veel geluid maakt, slaat het gekraak om naar geschreeuw, en komen de wezens direct op je af. Met name in het derde gedeelte van de map is het dan eigenlijk al te laat.
Als je schade oploopt, wordt dat trouwens niet meer ‘definitief’ hersteld. Zelfs Doc, de medische Operator, kan je niet helpen. Daarbij is alle nieuw vergaarde health in Rainbow Six Extraction tijdelijk. Na het oppakken van een healthpack vult het levensbalkje onderin het scherm zich natuurlijk weer, maar vervolgens loopt het langzaam terug tot je oorspronkelijke levensniveau. Als je in Extraction die derde opdracht wilt halen, dien je dus ook tijdens de eerste twee opdrachten voorzichtig te zijn. En je kunt sowieso maar weinig schade hebben voordat je sterft in deze jongste Rainbow Six-titel.
Spannend, maar interessant?
Extraction kan daarmee oprecht spannend zijn. Het is bovendien leuk om met de gadgets aan de slag te gaan en zo een tactiek uit te stippelen om tegenstanders te slim af te zijn. Die opzet is natuurlijk een beetje vergelijkbaar met Rainbow Six Siege. De missies en hun volgorde wisselen ieder potje, maar dat is logisch, want anders gaan de maps wel heel snel vervelen. Maar ondanks al die slimme basisbeginselen, hadden we na elk potje niet direct de behoefte het nog een keer te proberen, zoals een goede co-optitel betaamt. Want Extraction voelde ook heel erg herkenbaar aan.
Siege is een enorm gedegen multiplayershooter, dus dat is allerminst felle kritiek, maar wel bestaat de kans dat Rainbow Six Extraction snel in herhaling gaat vallen. De mechanieken komen allemaal heel erg bekend voor. Bovendien, en dit is een zeer persoonlijk punt, kon ondergetekende zich niet anders dan afvragen: was deze game niet interessanter geweest als een meer traditionele Rainbow Six-titel, in plaats van een Rainbow Six Siege-achtige titel? Wie op een echte, ouderwetse Rainbow Six-game hoopt, kan die hoop laten vliegen. Is dat verrassend? Nee, absoluut niet. Jammer? Nou ja, een beetje wel.
Rainbow Six Extraction voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.
Opmerkingen