Vr Vrijdag: de toekomst van console-vr
Van alle vr-headsets die tot nu toe zijn verschenen, lijkt de PlayStation VR de meest succesvolle. Met meer dan vijf miljoen verkochte exemplaren laat Sony’s eerste headset concurrenten als Oculus, HTC en Valve ver achter zich. Tenminste, daar gaan we maar even van uit, aangezien van die bedrijven geen verkoopcijfers bekend zijn, maar diverse schattingen aangeven dat alle pc-headsets samen nog niet boven de vijf miljoen uitkomen. Logisch dus dat Sony al lang en breed heeft aangegeven met een opvolger te komen. Maar wat kunnen we verwachten van PSVR 2? En hoe zit het met Microsoft? Komt er eindelijk een vr-headset naar de Xbox?
Verwachtingen
Er is niet bar veel bekend over de nieuwe generatie console-vr. Voor de PSVR 2 zijn inmiddels een paar patenten opgedoken, die suggereren dat Sony inzet op een eigen systeem dat simziekte tegen moet gaan. Simziekte is het verschijnsel dat optreedt als je ogen beweging waarnemen, maar je evenwichtsorgaan niet. He gevolg is dat je flink misselijk kan worden. En dat is uiteraard een sensatie die een console nooit wil oproepen.
Dat zegt natuurlijk verder vrij weinig. Maar op basis van de huidige staat van vr kunnen we wel een beetje intelligent gissen over wat de volgende PSVR gaat brengen. Daarvoor kijken we allereerst naar wat er mis is met de huidige PSVR en wat eigenlijk echt beter moet voor een volwaardige opvolger.
Tracking
Alle vr-headsets moeten een manier hebben om de bewegingen van de gebruiker te volgen in de ruimte. Het gaat hierbij niet alleen om de kijkrichting maar ook om beweging van het hoofd in de ruimte. Als dat niet zo is, word je snel misselijk, omdat je dan geen beweging in de diepte ziet, maar wel voelt. Simziekte-alarm, dus.
De eerste PSVR maakt gebruik van de Playstation Camera, die LED-lampjes volgt op de PSVR-headset. Dit lijkt op de manier waarop de eerste generatie Oculus Rift in de ruimte wordt gevolgd, namelijk met een externe sensor die infraroodlampjes kan zien op de Rift-headset.
Het nadeel van PSVR is dat de Playstation Camera een heel beperkt blikveld heeft, wat betekent dat je al snel buiten het bereik van de camera beweegt. Het gevolg is dat veel interessante, kamervullende vr-titels niet 100% kunnen werken op PSVR.
Het ligt voor de hand dat de nieuwe Sony-headset net als de meeste concurrenten overschakelt op inside-out tracking. Dat betekent dat er geen externe sensor meer nodig is, maar dat er een aantal camera’s in de headset zitten die juist de omgeving volgen. Op basis daarvan kan de headset berekenen waar het zich in de ruimte bevindt. Dit systeem blijkt heel goed te werken in de Rift S, de Quest en de Windows Mixed Reality-systemen.
Controllers
In het verlengde daarvan zijn nieuwe vr-controllers echt een must. De huidige PlayStation VR gebruikt opnieuw zichtbaar licht om bewegingen te volgen van bijvoorbeeld de PS4-controller. Dat is mooi en aardig, maar vr vraagt meer precisie en de emulatie van handen in de virtuele ruimte. Sony’s huidige oplossing, het hergebruiken van de PS Move-controllers, was voor een eerste ronde nog net tolerabel, maar kan inmiddels écht niet meer. Wie bijvoorbeeld de geweldige zombieshooter Arizona Sunshine op pc heeft gespeeld en dan dezelfde game op PSVR probeert met de Move-controllers, ontdekt dat mikken opeens haast onmogelijk is. Move is eigenlijk gewoon een onding voor vr.
Daar komt bij dat de Playstation Camera de Move altijd moet kunnen zien, wat betekent dat je je niet om kan draaien om achter je te schieten. Je bent gedwongen om altijd op je plek te blijven en voor je te kijken, iets wat de inleving niet ten goede komt.
De combinatie van echt speciaal voor vr ontwikkelde controllers en inside-out tracking maakt het voor PlayStation VR 2 mogelijk om de meest interessante vr-ervaringen op console te beleven. Daarbij moeten we denken aan kamervullende ervaringen zoals een volwaardige Budget Cuts, waarbij je regelmatig op handen en knieën door de kamer sluipt om moorddadige robots te ontwijken. Die extra fysieke dimensie is alleen mogelijk met goede inside-out tracking (of het plaatsen van meerdere externe sensoren zoals Vive, maar voor een gebruikersvriendelijk consoleproduct is dat ondenkbaar).
Draadloos?
Al sinds de eerste Rift op de markt verscheen, zijn er mensen die roepen dat vr pas interessant is als het draadloos kan. Voor een console-ervaring zou dat inderdaad de best mogelijke manier zijn om van vr te genieten: letterlijk ongebonden en geen risico dat je met de kabel de drankjes van tafel zwiept of huisgenoten tackelt.
Toch ligt het niet voor de hand dat console-vr draadloos gaat, als dat voor pc-vr al heel lastig blijkt. Draadloze vr vraagt een sterke, snelle verbinding die zowel hd-beeld als tracking data tussen headset en console kan uitwisselen, en die technologie staat helaas nog in de kinderschoenen. Het is onwaarschijnlijk dat Sony onbewezen tech gaat ontwikkelen. Dat laten ze vast over aan de concurrentie op pc, zodat ze de beste ideeën in een latere generatie kunnen verwerken.
Microsoft
En dan is er nog de Xbox, waar al jaren vr-geruchten over gonzen. Zo zou Microsoft met Oculus samenwerken om de Rift naar de Xbox One te brengen. Dit is zoals bekend nooit gebeurd. Inmiddels heeft MS een eigen vr-ecosysteem opgezet, met de naam Mixed Reality. Zou dat dan eindelijk ook werken op de volgende Xbox? Volgens Phil Spencer niet. In 2019 stelde hij nog dat “niemand zit te wachten op vr”.
Dat klinkt stellig, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Microsoft opeens 180 graden draait. Niet alleen zet het bedrijf inmiddels aardig in op het eigen Mixed Reality-systeem, ook brengt het vr naar het inmiddels heel succesvolle Flight Simulator 2020. Opmerkelijk is dat in eerste instantie alleen Mixed Reality wordt ondersteund, wat je ook kan zien als een serieuze poging om Mixed Reality steviger in de markt te zetten.
Technisch
Daar komt bij dat Flight Simulator 2020 naar de Xbox komt, én dat er geen technische obstakels zijn om een Mixed Reality headset aan een Xbox te koppelen. De nieuwe generatie is krachtig genoeg om dit aan te kunnen, en werkt in feite net als een Windows 10-pc. Het zou ons dan ook niet verbazen als op deze manier bepaalde titels alsnog vr ondersteuning krijgen op Microsoft’s komende console.
Meer Vr Vrijdag:
Opmerkingen