Wifi-problemen op Nintendo Switch: zo los je ze op
De meest simpele oplossingen zijn zowel de Nintendo Switch als de router opnieuw opstarten. Schakel beide apparaten helemaal uit. Trek de stekker uit de router en wacht dertig seconden. Druk kort op de knop bovenop de Nintendo Switch, zodat er een ander menu tevoorschijn komt, en druk daarna op de optie ‘Opnieuw opstarten’. De Switch gaat dan even helemaal uit.
Zorg er ook voor dat de console up-to-date is. Binnen de systeeminstellingen van het apparaat check je of er een update voor het besturingssysteem is. Omdat er wifi-problemen zijn, heb je twee opties: of je checkt of een ander netwerk werkt, of je gebruikt even kort een lan-kabel. De houder van de Switch Oled heeft een ethernetpoort en anders kun je daarvoor een accessoire kopen. De ethernetadapters kosten vaak twintig tot dertig euro, dus dat is wellicht iets te gortig voor het oplossen van dit probleem. Daarom kun je wellicht beter eerst een ander netwerk uitproberen.
Wifi-problemen op Nintendo Switch oplossen
Een andere oplossing kan zijn om de Nintendo Switch even opnieuw toe te voegen aan het bestaande netwerk. Ga daarvoor naar Systeeminstellingen > Internet > Internetinstellingen. Selecteer het netwerk waarmee verbinding maken niet lukt en verwijder hem. Start de Nintendo Switch opnieuw op en ga wederom naar de Internetinstellingen. Maak verbinding met het bestaande netwerk en volg de stappen in beeld op (houd het wachtwoord bij de hand).
De cache legen is een andere mogelijkheid die kan helpen. De cache staat soms te vol met persoonlijke gegevens, waardoor er fouten kunnen optreden. Om dat op te lossen ga je naar Systeeminstellingen > Systeem > Systeemgegevens wissen > Cache legen. Kies de juiste gebruiker en volg daarna de stappen op die in beeld verschijnen.
Een andere, behoorlijk willekeurige, oplossing is het verwijderen van het spel Doom (uit 2016). Die game kan namelijk voor wifi-problemen zorgen. Je verwijdert het spel als volgt. Ga in het game-overzicht naar Doom en open de opties met de +-knop. Ga naar Software beheren en kies voor de opties verwijderen of archiveren. Allebei de oplossingen lossen het probleem op.
Mochten de problemen na al deze opties nog steeds aanhouden, neem dan contact op met Nintendo.
Opmerkingen