Back to the PUture: die keer dat Miyamoto ons een Mario- én-Zelda-scoop gaf
Een deel van dit (geweldige) verhaal kende ik al - daar vertelt Jurjen nota bene uitgebreid over in deze Bonuslevel-podcast. In 2002 sprak Jurjen namelijk de Mario- en Zelda-bedenker in Frankfurt over controverse rondom de graphics van Zelda: The Wind Waker, maar ook over de langverwachte nieuwe Mario-game: Sunshine. Los van een hoop info over wat later bekend zou staan als de F.L.U.D.D.-watersproeier kreeg hij ook een cd-rom met screenshots mee naar huis, die hij samen met mede-journalist Niels 't Hooft het internet opslingerde.
De rest is geschiedenis. De grap is namelijk dat Jurjen nooit een NDA heeft hoeven tekenen, en dus in één klap alle details en beelden van Super Mario Sunshine onthulde. Niet alleen platforms als IGN namen het over, maar ook tal van Japanse platforms vertelden over 'gerespecteerde journalist' Jurjen Tiersma die de game verder uit de doeken deed. Toen we Jurjen er deze week naar vroegen zei ie nog: "Volgens mij deed ik precies wat de bedoeling was: het nieuws naar buiten brengen."
Dat is op zich al een prachtig verhaal, maar er is een vervolg. De aanleiding is een berichtje van Joe van Burik (race-expert, vriend van PU), die in deze Zelda-podcast hoorde dat Shigeru Miyamoto ooit aan Power Unlimited verklapte dat Nintendo in samenwerking met Capcom een nieuwe Zelda-game ontwikkelde.
Wederom een scoop van wereldformaat dus, en weer aan Jurjen en zijn compagnon Niels tijdens een interview in Londen.
"Recentelijk hadden de Nederlandse videogamejournalisten Jurjen Tiersma en Niels ’t Hooft een één-uur-durend exclusief interview met Shigeru Miyamoto en Eiji Aonuma, de twee belangrijkste krachten achter The Legend of Zelda: The Wind Waker", luidt het PU-bericht dat je even zelf móét bekijken vanwege de oude website.
"Tijdens het interview werd vooral dieper ingegaan op verschillende aspecten van dit nieuwe Zelda-avontuur voor de GameCube, dat op 3 mei 2003 in Europa wordt uitgebracht. Op een zijspoor van het interview meldde Miyamoto dat Capcom in samenwerking met Nintendo reeds lange tijd werkte aan een geheel nieuwe Zelda-game voor de Game Boy Advance." Die game, waarvan de ontwikkeling in 2001 begon maar tijdelijk moest wijken voor Four Swords, werd natuurlijk The Minish Cap.
Goed, tot zover het stukje PU-geschiedenis waar we met z'n allen best trots op mogen zijn. Laat in de reacties even weten of jij deze verhalen al kende, en welke andere PU-legacy we ook zeker niet mogen vergeten.
Opmerkingen