Half-Life 2 kwam op 19 november, in het jaar 2004 uit. Menig gamer had een grote rode cirkel in de kalender gezet op die dag, want na de indrukwekkende release van Half-Life in 1998 waren de verwachtingen voor het vervolg torenhoog. Waar het eerste deel zich geheel in een enkele Black Mesa-installatie afspeelt, werd de wereld in het vervolg uitgebreid naar een Oost-Europees stadje, met de toevoeging van voertuigen als de Dune Buggy en boot.
Vooral indrukwekkend waren de nieuwe, realistische physics die mogelijk werden gemaakt door de Havok Physics Engine, in combinatie met de Source Engine die Valve zelf naast de game ontwikkelde. Hierdoor werd bijvoorbeeld de toevoeging van de Gravity Gun mogelijk. Ook op grafisch gebied werd de game flink opgepoetst, zodat personages in combinatie met verbeterde animaties realistischer over zouden komen.
Er werd nog een tijdje content toegevoegd aan Half-Life 2 in de vorm van het gratis Lost Coast-level, en de episodische vervolgen Episode One en Episode Two. Episode Three was in ontwikkeling, maar heeft het daglicht nooit mogen zien. Wel heeft Valve sindsdien de Virtual Reality-spin-off Half-Life: Alyx uitgebracht, maar eigenlijk wachten we nog altijd vooral op de nieuwe mainline game in de serie. En wie weet, misschien zien we daar ergens dit jaar wel iets van.
In nummer 133 van het Power Unlimited-magazine kunnen we lezen wat Jan destijds van de game vond, en hoe hij op de torenhoge 98 als eindcijfer kwam. Ook merkwaardig is dat de review gepaard gaat met een korte klaagzang over Steam, het platform van Valve dat nu praktisch een vereiste is voor iedereen die weleens een spelletje speelt op een laptop of pc. Times change.
Opmerkingen