Rematch preview – De makers van Sifu werken aan… een voetbalgame?
Als ik nog een gooi naar je gedachten mag doen: dat gevoel dat bij je opkomt na die eerste vraag, is waarschijnlijk teleurstelling – in ieder geval als je Sifu gespeeld hebt. Bij mij was dat wel het geval. De beste kungfugame ooit gemaakt stamt uit 2022 en niemand zag aankomen dat het, nou ja, de beste kungfugame ooit zou worden. Sloclap stond (buiten een spel genaamd Absolver) eigenlijk nergens om bekend. Plots was daar Sifu, die het dat jaar in mijn geval nog in m’n top 3 schopte. Met inmiddels vier miljoen exemplaren in handen van gamers, een Secret Level-aflevering op Amazon en een film in de maak, zit er als kleine ontwikkelaar maar één ding op: Sifu 2 maken. Althans, daar zou je geld op durven inzetten. Maar het werd dus een voetbalgame.
Nog eentje dan
Wie op dit artikel klikte in de hoop een diepgravende preview te lezen, moet ik helaas teleurstellen. We kregen amper meer beelden dan die in de trailer te zien en aan de hand daarvan was er de mogelijkheid om de ontwikkelaar te bestoken met vragen. Eerst maar eens even luisteren wat Sloclap zelf over deze titel te zeggen heeft.
Rematch stamt voort uit het bij elke gamer bekende ‘nog één potje dan’-adagio. Het is het beste moment van de week binnen de muren van de Franse ontwikkelaar, wanneer ze hun game op vrijdagmiddag playtesten met het team en eigenlijk niemand naar huis wil. Want, nog één potje. Nog één Rematch.
Wat je van beren leren kan
In de nabije toekomst nemen twee teams van vijf het tegen elkaar op in een futuristische arena tijdens een online game, waarin elke speler één voetballer (of keeper) bestuurt en er geen sprake is van een noemenswaardige singleplayercampagne… of scheidsrechter. Een seizoenspas moet de boel vers houden, maar het is voornamelijk de bedoeling dat de gameplay zó tof is dat mensen het blijven spelen – een concept dat doet denken aan bijvoorbeeld Rocket League.
Het is ook meteen de eerste beer die ik op de weg zie en waar ik direct na de korte presentatie naar vraag. Wéér een game die zich meldt op het online only-slagveld waar de slachtoffers niet meer te tellen zijn en de winnaars weigeren hun plekje af te staan. Dat moet een ontwikkelaar zorgen baren, nietwaar? Nou, niet dus, want volgens Sloclap falen zoveel andere games omdat ze iets doen dat al in de hele breedte van de industrie gedaan wordt. Plusfalen er ook genoeg singelplayergames, dus waarom zouden ze niet de gok wagen? Fair punt, op zich. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Rematch het beste gaat vallen bij het (al bestaande) publiek van het eerder genoemde Rocket League.
En Sifu 2?
Net als in Rocket League zijn hier namelijk geen andere statistieken voor spelers of speciale skills, vrij te spelen items zullen cosmetisch zijn en op dit volledig gelijkwaardige speelveld moet het draaien om gameplay. Daar heeft Sloclap kaas van gegeten, bewees hun vorige hit. En het zijn gelijkaardige lessen die ze mee willen nemen naar dit online avontuurtje. Dribbelen, gekke schoten, reactievermogen en je tegenstander te snel af te zijn zorgen voor het Ronaldinho on steroïden-sausje, terwijl positionering en samenspel de Pirlo in gamers naar boven moet halen.
Zonder dit te spelen is er precies nul te zeggen over de kwaliteit of de kans op succes. Ik geloof best dat dit heel gruwelijk kan worden, maar als je me zegt dat geen kip dit gaat spelen, geloof ik je net zo goed. Ik weet dan ook niet echt wat ik aan moet met deze eerste blik. Een spel als dit zien is niet eens de helft van het werk. Een game als dit moet je voelen.
Even twijfel ik dan ook of ik die oneerbiedige vraag die op m’n lippen brandt ga stellen, maar hij floept er toch uit. “Ziet er tof uit! Maar euh, uit nieuwsgierigheid, zijn jullie hiernaast toevallig nog met iets anders bezig?” Ik krijg een lachje terug. Ik neem de woorden Sifu 2 niet in mijn mond, maar natuurlijk werd deze vraag verwacht. “Haha, dat kunnen we bevestigen, noch ontkennen.” Prima, dan weet ik genoeg. En tot het zover is wil ik jullie nieuwste gokje best een kans geven.
Rematch verschijnt in de zomer van 2025 op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.
Opmerkingen