AAA-games floppen op iOS-toestellen
Dat blijkt uit berekeningen van de website MobileGamer. Zo hebben slechts 3000 mensen de volledige versie van Assassin’s Creed Mirage gekocht uit de iOS App Store. Dat is maar een klein percentage van de 123.000 mensen die een proefversie van de game installeerden op hun iPhone 15 of nieuwste iPad-model. Naar schatting leverde deze verkopen uitgever Ubisoft 138.000 dollar op, wat natuurlijk verwaarloosbaar is in vergelijking met hun inkomsten via andere platforms.
Bij Resident Evil 4 is een soortgelijk patroon te zien. Hoewel 350.000 mensen de game hebben gedownload, kochten slechts 7000 mensen het volledige spel voor de totale prijs. Uit de data van MobileGamer blijkt ook nog eens dat mensen heel snel hun interesse in de games verliezen, nadat deze zijn uitgebracht op iOS.
Heel gek is deze neerwaartse trend eigenlijk niet te noemen. De games zijn in eerste instantie natuurlijk niet ontwikkeld voor mobiele telefoons of tablets. Daarnaast is het een flinke stap om serieuze bedragen neer te tikken voor games die je niet op een vertrouwde console kunt spelen. Mobiele games zijn dan ook vaak gratis, of vereisen niet veel meer dan optionele microtransacties.
Opmerkingen