CD Projekt RED: ‘Cyberpunk 2 zal meer Amerikaans aanvoelen’
Interessante inzichten in de laatste aflevering van AnsweRED, de officiële podcast van Cyberpunk-ontwikkelaar CR Projekt RED. Als je door de straten van Night City loopt, heb je niet direct het idee dat je in de VS bent. Dan komt natuurlijk deels omdat het een vervreemdende, futuristische dystopie betreft, maar volgens de ontwikkelaar zelf heeft het ook te maken met het feit dat de game niet in Amerika gemaakt is. Het zit hem in kleine details, zoals putdeksels, bestrating, straatverlichting enzovoort, die er in Amerika anders uitzien.
Executive producer Dan Hernberg legt uit:
“Onze stoepranden zijn anders, de kleuren van onze verkeersborden zijn anders. Alles is gewoon net even anders. Het breekt de immersie niet, maar je merkt wel dat dit misschien niet gemaakt is door mensen die hier wonen en de Amerikaanse cultuur helemaal begrijpen”.
Het vervolg op Cyberpunk 2077, nu nog enkel bekend als Project Orion, wordt gemaakt door de Amerikaanse vestiging van CRPR, in Boston. In Amerika aanwezig zijn heeft volgens Hernberg als grote voordeel dat je die ‘culturele contactpunten’ hebt. Zo willen ze de setting meer als Amerika laten aanvoelen en onderzoeken hoe ze specifieke, typisch Amerikaanse dingen op een interessante manier kunnen laten terugkomen.
Veel is er nog niet bekend over Project Orion/Cyberpunk 2, behalve dat het vermoedelijk in Unreal Engine 5 gebouwd wordt, net als de nieuwe Witcher. Ook hebben ze de ambitie om grotere verhaallijnen met meer vertakkende paden te maken.
Opmerkingen