'Een trailer op Summer Game Fest kost $250.000 per minuut'
Dat games big business zijn hoeft de Wacht je niet uit te leggen, er gaan nou eenmaal bakken met geld om in onze favoriete hoek van de media-industrie. Toch is het interessant om af en toe eens daadwerkelijke bedragen te horen, vooral ook als het om marketing gaat, iets waarvan je je kunt afvragen wat het bijdraagt aan de ervaring van de game zelf. Journalist Adam Morgan van Esquire duikt in het fenomeen Summer Game Fest en spreekt enkele kenners over hun kijk op de show, die netjes in het gat gesprongen is dat de E3 heeft achtergelaten.
Meerdere anonieme marketing professionals weten te verklappen wat het nou eigenlijk kost om als uitgever je trailertje getoond te krijgen tijdens de main show van de Summer Game Fest of de Game Awards. Voor een video van 1 minuut mag je $250.000 neerleggen. Als je langer nodig hebt, krijg je wat korting, maar niet veel: je bent $350.000 kwijt voor 1,5 minuut zendtijd, $450.000 voor 2 hele minuten en $550.000 voor 2,5 minuut. Als een hele show vol trailers optelt, dan kom je op een omzet van zo'n 9,64 miljoen dollar, aldus Esquire.
Geen verrassing dus dat je vanavond tijdens Summer Game Fest bijna alleen de grote jongens zult zien. Het verklaart bovendien waarom prijswinnaars van de Game Awards zo snel het podium afgestuurd worden. Zo'n dankwoord is eigenlijk gewoon een belachelijk duur geintje. De Summer Game Fest show begint vanavond om 23:00. Zie je daar!
Opmerkingen