Grand Theft Auto 6-uitgever uit zorgen over 'review bombing'

Geplaatst: 23 juli om 23:19
Welkom bij een kersverse N8W8! Op 24 juli werd in 1847 Salt Lake City gerelease... uh, gesticht. Ook werd in 1911 de Incastad Machu Picchu (niet te verwarren met de Pokémon) opnieuw gevonden en in 1990 trad Madonna op in het Feyenoord-stadion voor de Blond Ambition World Tour. Daarnaast hebben we meer nieuws over de Legosets van Fortnite, de uitgave van fysieke games door Capcom en natuurlijk weer een bizarre Elden Ring-prestatie. Maar eerst: GTA 6!

Grand Theft Auto 6-uitgever uit zorgen over 'review bombing'

GTA 6-uitgever Take-Two Interactive heeft een nieuwe zorg geuit. Wat zal het zijn? Spinnen? Nog zo'n Windows-crash op de releasedag van GTA 6? Nee hoor: ze geven aan dat 'review bombing' iets reëels is waar Grand Theft Auto 6 mee te maken zou kunnen krijgen.

Dat werd gedeeld op GameFile. 'Review bombing' houdt in dat een grote groep mensen massaal besluit om een product met negatieve reviews te bestoken. Daarbij gaat het vaak niet om kwaliteit, maar om controverse rondom het product of diens ontwikkelaar. Daardoor gaat het gemiddelde cijfer vervolgens naar beneden, wat dan weer een deuk in de verkoopaantallen betekent.

Take-Two Interactive, het bedrijf dat Rockstar en Grand Theft Auto bezit - en tevens Grand Theft Auto 6 uitgeeft - noemde dit tijdens een recente SEC-filing - een soort financieel statement dat zo nu en dan verplicht is voor bedrijven om te maken.

Het citaat luidt als volgt: "Het is belangrijk om hoge cijfers te krijgen en behouden voor onze games op de third-party-platforms waarop we opereren, omdat ze er voor zorgen dat meer spelers onze games vinden. Als de cijfers voor onze games dalen of als we significant negatieve recensies krijgen, kunnen onze games moeilijker aan te raden zijn door spelers. Daarnaast kunnen we onderhevig zijn aan negatieve reviewcampagnes of smaadcampagnes die bedoeld zijn om onze gemiddelde cijfers te schaden. Dergelijke situaties kunnen er voor zorgen dat we spelers en winst verliezen, meer moeten uitgeven aan advertenties en marketing en onze reputatie schade ondervindt."

Kennelijk vindt Take-Two Interactive het nodig om aan de buitenwereld - of bijvoorbeeld aan aandeelhouders - duidelijk te maken dat dit kan gebeuren. De verwachtingen van spelers liggen natuurlijk torenhoog, en het zou goed kunnen dat bepaalde keuzes van de game in het verkeerde keelgat schieten. De Wacht maakt zich persoonlijk niet zo veel zorgen, die ziet het vooral als teken aan de wand dat Rockstar weer lekker gedurfde dingen gaat doen. We gaan het zien!

Eerder deze maand werd ook al bekend dat de GTA 6-trailer al meer dan 200 miljoen keer is bekeken. De Wacht heeft zijn steentje voor dat getal wel bijgedragen - hij kan er geen genoeg van krijgen. Ach, zullen we dat getal nog maar wat opkrikken?

Watch on YouTube
Tijn KranenVroeger veel uren gezonken in Team Fortress 2, Destiny en Rainbow Six: Siege maar van alle markten thuis, behalve JRPG’s. Is er van overtuigd dat (indie) games kunst kunnen zijn.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.