Het hele ontwikkelaarsteam van World of Warcraft zit bij de vakbond
De ontwikkelaars van WoW hebben zich verenigd binnen een vakbond. Maar liefst 500 medewerkers zijn lid van die vakbond en het is voor het eerst dat echt een volledig game-ontwikkelteam dit doet, in plaats van alleen een bepaalde afdeling.
Dat betekent dat niet alleen game designers zich hebben aangesloten, maar ook engineers, producers, artiesten en kwaliteitstesters. De meeste mensen werken vanuit Irvine in de Verenigde Staten, al zijn er ook wat mensen in Massachusetts die meedoen. Ze zijn herkenbaar aan de naam World of Warcraft Game Makers Guild, dat valt onder Communications Workers of America. 60 ontwikkelaars die uit Austin in de VS werken hebben hun eigen vakbond opgericht. Het heeft even geduurd na alle problemen met bro cultuur in 2021, maar het is ook niet eenvoudig om zoveel mensen op die manier te organiseren.
Tegen IGN zegt een van de leden: “Dit is geen aanval op onze World of Warcraft-leiding of zoiets als 'we haten die gasten'. We willen er gewoon voor zorgen dat onze stemmen worden gehoord en dat we op een gegeven moment niet eindigen als nummers op een spreadsheet. Want als je hoog genoeg komt en deze mensen hebben nog nooit iemand van ons ontmoet, dan zegt geen enkele naam hen iets.” Microsoft heeft gereageerd met de mededeling dat ze ondersteunen dat hun medewerkers representatie hebben en dat het zal overleggen met de vakbond.
Opmerkingen