Hoe GTA 3 de saaie treinrit spannender maakte
De Nederlandse Vermeij, die meewerkte aan klassiekers zoals Vice City en San Andreas, schreef in een Twitter-post dat hij aanvankelijk overwoog spelers direct naar het volgende station te laten springen om de treinrit over te slaan. Dat bleek technisch onmogelijk door problemen met het inladen van de spelwereld. Om de rit spannender te maken, besloot hij de camera willekeurig te laten schakelen tussen verschillende perspectieven langs het spoor. Een collega stelde voor dit idee ook voor auto’s te gebruiken, wat leidde tot de cinematische camerastand voor voertuigen.
De camerahoek bleef in Vice City ongewijzigd, maar werd voor San Andreas door een andere ontwikkelaar verder verfijnd. Liefhebbers hebben zelfs geprobeerd de cinematische camerastand uit GTA 3 te verwijderen om te laten zien hoe de treinreis er zonder deze functie uitzag. Volgens Vermeij zou de camera dan boven en iets achter de trein hangen, vergelijkbaar met de standaard camerahoek bij autoritten.
Daarnaast onthulde Vermeij eerder al dat Rockstar ooit werkte aan een online modus voor GTA 3, inclusief missies en progressiesystemen. Hoewel hij een basisversie van een deathmatch-modus ontwikkelde, werd het project uiteindelijk stopgezet vanwege de hoge werkdruk.
Opmerkingen