
Muse is ontwikkeld door een divisie binnen Microsoft dat het bedrijf het 'Game intelligence team' noemt in samenwerking met Ninja Theory. Het bedrijf plaatste in een artikel korte video's waarin te zien is hoe het AI-model gameplay heeft gegenereerd. Daarvoor heeft men het AI-model tien frames (oftewel één seconde) van door mensen bestuurde gameplay afkomstig uit Ninja Theory's multiplayergame Bleeding Edge gevoed.
De beelden tonen inderdaad iets wat lijkt op gameplay met herkenbare bewegingen, omgevingen en personagemodellen. Tegelijkertijd bewegen de omgevingen in de video's op een wijze die doet verraden dat het om met AI gegenereerde beelden gaat. Op internet wordt door gamers dan ook wisselend gereageerd op de korte video's die via bovenstaande link zijn te bekijken.
De AI-technologie kan volgens Fatima Kardar, Microsofts vicepresident van gaming AI, gebruikt worden om "oudere games van onze studio's te optimaliseren voor elk apparaat". Daarmee lijkt de technologie in potentie dus een belangrijk gereedschap van het bedrijf te worden voor toekomstige backward compatibility. Onlangs benadrukte Xbox-topman Phil Spencer nog dat hij zorgen van gamers over het behoud van hun gamecollecties begreep.
"We geloven dat dit de manier waarop we klassieke games behouden en ervaren radicaal kan veranderen,", aldus Kardar. "We kunnen ze toegankelijk maken voor meer spelers. Het idee dat we bij Xbox geliefde games die verloren zijn gegaan door de tijd en technologische vooruitgang ooit weer speelbaar kunnen maken op elk scherm, is een spannende gedachte."

Opmerkingen