PlayStation: 'Balans tussen ai en menselijk werk belangrijk bij games maken'

Geplaatst: 4 december 2024 om 23:11
Hermen Hulst, de huidige mede-ceo van PlayStation, voorziet een toekomst waarin game-ontwikkeling zowel door mensen als door artificiële intelligentie wordt gedaan. De balans daartussen is volgens hem cruciaal.

Dat vertelde Hulst - die we voorheen natuurlijk kenden als de head honcho bij het Nederlandse Guerrilla Games - in een interview met de BBC. "Ik verwacht dat er een tweedelige vraag komt in gaming: de vraag naar ai-gedreven innovatieve ervaringen, en naar met de hand gemaakte, uitgedachte content. De juiste balans vinden tussen ai gebruiken de menselijke touch behouden wordt cruciaal."

Het lijkt dan ook onvermijdbaar dat ai een steeds grotere rol bij gameontwikkeling gaat spelen. Sterker nog: eerder dit jaar bleek uit een onderzoek al dat bijna twee derde van gamestudio's ai in meer of mindere mate gebruiken. De afgelopen jaren meldt zowat elke maand wel een ontwikkelaar dat ai belangrijk wordt voor de toekomst van gameontwikkeling, en zelfs Elon Musk wil zich hierin gaan mengen.

Het gebruik van ai bij gameontwikkeling is dus nu al niet meer weg te denken. Wat dat betreft is het natuurlijk goed dat de topman van PlayStation nadenkt over hoe dit er in de toekomst uit gaat zien, en het is wel zo fijn om te horen dat hij menselijke input nog altijd van groot belang vindt!

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.