Shawn Layden over Sony's houding tegenover eerste PlayStation: 'Het was een heel gevecht'
Dat vertelt Shawn Layden, die tientallen jaren bij Sony werkte, in een interview met Eurogamer over het dertigjarig jubileum van de consoleboer. Layden werkte al bij het bedrijf toen de eerste PlayStation in ontwikkeling was. Hij was er destijds gelijk erg enthousiast over, vertelt hij. "Ik herinner me dat we vroeg in het proces een presentatie kregen over het PlayStation-prototype. Ik herinner mij in 1994 voordat de console uitkwam dat ik Ridge Racer speelde en me realiseerde dat dit geweldig ging worden."
Dat enthousiasme leefde niet bij iedereen binnen Sony. Volgens Layden namen veel hoge piefen binnen het bedrijf de spelcomputer niet bepaald serieus, vooral omdat Nintendo en Sega wel erg dominant waren op de consolemarkt. "Veel mensen vonden dat we een groot risico namen. Het was een heel gevecht om de Sony-naam op het apparaat te krijgen - ze wilden er niet mee geassocieerd worden."
Uiteindelijk zullen ze bij Sony nu vast blij zijn dat hun naam wél aan de spelcomputer verbonden is. Het Japanse bedrijf is inmiddels - dertig jaar later - marktleider op de consolemarkt en het lijkt er niet op dat dat heel snel gaat veranderen.
Layden vertelt ook nog een leuke anekdote over Final Fantasy 7, een game die in eerste instantie voor de Nintendo 64 in ontwikkeling was maar uiteindelijk exclusief op PlayStation verscheen. Werknemers van het PlayStation-team (destijds onderdeel van Sony Music) gingen regelmatig op stap met mensen van Final Fantasy-eigenaar Squaresoft.
"Ze dronken tot in de vroege uurtjes samen whisky, en kregen het uiteindelijk voor elkaar om Final Fantasy 7 van Nintendo af te halen en naar PlayStation te brengen. Toen besefte ik dat Sony een serieuze kans maakte. Het is allemaal dankzij de Sony Music-mensen, hun vastberadenheid om een deal te maken." Uiteindelijk werd Final Fantasy 7 een gigantisch PlayStation-succes. Wat een heerlijk stukje geschiedenis!
Opmerkingen