Sluiting Tango Gameworks verraste oprichter Mikami: ‘Harde werk aan Hi-Fi Rush leidde nieuw hoofdstuk in voor de studio’
Sluiting Tango Gameworks verraste oprichter Mikami: ‘Harde werk aan Hi-Fi Rush leidde nieuw hoofdstuk in voor de studio’
Shinji Mikami, oprichter van Tango Gameworks, was ervan overtuigd dat het succes van Hi-Fi Rush het voortbestaan van de studio had veiliggesteld. De sluiting door Microsoft kwam voor hem dan ook als een verrassing.
Dat zei de ontwikkelaar in een interview met IGN. Hij sprak de website samen met Goichi “Suda51” Suda om over de remaster van Shadow of the Damned te praten, maar het ging ook over de studio die Mikami oprichtte. De bedenker van Resident Evil verliet Tango Gamesworks in februari 2023. Eerder dit jaar besloot Microsoft dat de studio zijn deuren moest sluiten, maar een overname door PUBG: Battlegrounds-uitgever Krafton voorkwam dat.
"Ik dacht dat het voortbestaan van de studio zeker zou zijn, zolang men Hi-Fi Rush-games bleef maken", zei Mikami. "Dat is een van de redenen dat ik Tango Gameworks heb verlaten. Ik was dan ook verrast toen de studio werd gesloten." Nu bekend is dat de studio onder de vleugels van Krafton verder kan, weet Mikami het zeker: een nieuw tijdperk voor Tango Gameworks is begonnen.
“Nu Krafton het bedrijf heeft overgenomen, heb ik het gevoel dat het uiteindelijk goed heeft uitgepakt. Ik werd herinnerd aan het feit dat als je een goed spel maakt, iemand het zal oppikken”, aldus Mikami. “Het harde werk van het Hi-Fi Rush-team leidde tot een nieuw hoofdstuk voor de studio. Ik denk dat het maken van een goede game voor een ontwikkelstudio belangrijker is om te overleven dan het maken van een populaire game.”
Mikami richtte Tango Gameworks in 2010 op en fungeerde binnen de studio onder meer als creatief leider en mentor voor jonge ontwikkelaars. Zij maakten games als The Evil Within en Ghostwire Tokyo. Na zijn vertrek vorig jaar liet Mikami weten voorlopig geen survival horrorgames te willen maken. Met zijn nieuwe studio Kamuy wil hij jonge ontwikkelaars de kans geven om bijzondere, kleinschalige games te maken.
Opmerkingen