Split Fiction-regisseur ziet meerwaarde AI: "Moeten ons ernaar aanpassen"

De Zweeds-Libanese ontwikkelaar besprak de rol van AI binnen games in een interview met VGC. Hoewel het niet duidelijk is in hoeverre AI een rol speelde bij de ontwikkeling van zijn nieuwste game Split Fiction, liet hij doorschemeren dat hij er niet per se op tegen is.
"We moeten ons ernaar aanpassen", zegt Fares. "Er zullen slechte en goede dingen uit voortkomen, maar we kunnen niet zomaar onze ogen ervoor sluiten. Ik denk dat AI uiteindelijk een groter effect gaat hebben op de wereld dan het internet." De ontwikkelaar geeft toe dat hij AI zowel opwindend als een beetje eng vindt.
Ironisch genoeg draait Split Fiction, de nieuwe coöperatieve game van Hazelight Studios, om twee personages die hun geschreven verhaal aan een techbedrijf verkopen. Dat bedrijf gaat er vervolgens met een machine mee aan de haal en maakt er een 'virtuele wereld' van. De personages, Zeo en Mio, worden daar niet voor betaald.
AI in games blijft moeilijk onderwerp
Generatieve AI is een controversieel onderwerp binnen de game-industrie. Terwijl sommige bedrijven zoals Nintendo er voorzichtig mee zijn omdat het vaak andermans werk kopieert, lijken andere bedrijven er juist razend enthousiast over, zoals Naughty Dog en EA. In het werknemersveld wordt er over het algemeen een stuk minder positief op gereageerd, zoals bijvoorbeeld door stemacteurs. Zij vrezen dat AI hen op termijn gaat vervangen.
Split Fiction wordt op 6 maart uitgebracht voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Net als bij It Takes Two heb je maar één kopie van de game nodig om het samen met iemand te spelen.
Opmerkingen