Split Fiction-regisseur ziet meerwaarde AI: "Moeten ons ernaar aanpassen"

Geplaatst: 16 februari om 00:28
Josef Fares, de regisseur van It Takes Two en het aanstaande Split Fiction, denkt dat de industrie kunstmatige intelligentie (AI) beter kan omarmen dan uitsluiten. "Ik begrijp dat sommige mensen hun baan zullen verliezen, maar dat gebeurt nou eenmaal bij elke nieuwe technologie", aldus de voormalige winnaar van een Game of the Year-award.

De Zweeds-Libanese ontwikkelaar besprak de rol van AI binnen games in een interview met VGC. Hoewel het niet duidelijk is in hoeverre AI een rol speelde bij de ontwikkeling van zijn nieuwste game Split Fiction, liet hij doorschemeren dat hij er niet per se op tegen is.

"We moeten ons ernaar aanpassen", zegt Fares. "Er zullen slechte en goede dingen uit voortkomen, maar we kunnen niet zomaar onze ogen ervoor sluiten. Ik denk dat AI uiteindelijk een groter effect gaat hebben op de wereld dan het internet." De ontwikkelaar geeft toe dat hij AI zowel opwindend als een beetje eng vindt.

Ironisch genoeg draait Split Fiction, de nieuwe coöperatieve game van Hazelight Studios, om twee personages die hun geschreven verhaal aan een techbedrijf verkopen. Dat bedrijf gaat er vervolgens met een machine mee aan de haal en maakt er een 'virtuele wereld' van. De personages, Zeo en Mio, worden daar niet voor betaald.

AI in games blijft moeilijk onderwerp

Generatieve AI is een controversieel onderwerp binnen de game-industrie. Terwijl sommige bedrijven zoals Nintendo er voorzichtig mee zijn omdat het vaak andermans werk kopieert, lijken andere bedrijven er juist razend enthousiast over, zoals Naughty Dog en EA. In het werknemersveld wordt er over het algemeen een stuk minder positief op gereageerd, zoals bijvoorbeeld door stemacteurs. Zij vrezen dat AI hen op termijn gaat vervangen.

Split Fiction wordt op 6 maart uitgebracht voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Net als bij It Takes Two heb je maar één kopie van de game nodig om het samen met iemand te spelen.

Denian FrankenSchrijft maar al te graag over games en popcultuur. Pokémon-historicus, rpg-liefhebber en ging als kind verkleed als Link met carnaval.

Opmerkingen

2

Login of maak een account en praat mee!

Frostinator16 februari om 13:41

Zolang AI op de juiste manier wordt ingezet kan het absoluut bijdragen aan het ontwikkelproces. Helaas wordt het meestal alleen gebruikt als middel om de kosten zoveel mogelijk te drukken, wat leidt tot middelmaat.

bkmeijer116 februari om 08:44

Geef hem wel gelijk, en niet alleen op het vlak van games