Xbox-baas: ‘Studiosluitingen gebaseerd op beoogd toekomstbeeld’
De beste man deelt zijn visie in een podcast van Variety. Hierin vertelt Booty dat Xbox bij het sluiten van studio’s vooral kijkt naar het beoogde toekomstige succes en het leiderschap bij de verschillende teams.
Eerder dit jaar sloot Microsoft – tot de verbazing van velen, waaronder de Wacht – verschillende studio’s, waaronder Tango Gameworks. De ontwikkelaar leverde vorig jaar het populaire Hi-Fi Rush af, maar werd ondanks de positieve cijfers toch gesloten.
Volgens Booty ligt dit dus zeker niet aan het succes van de game zelf, maar eerder aan het toekomstperspectief op meer succes en het leiderschap van de studio in kwestie.
"Het succes van games is van meer aspecten afhankelijk. Wat voor creatief leiderschap is er bij een studio, heeft een team dezelfde samenstelling die voorheen iets succesvol leverde? We moeten al die aspecten bekijken en onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt. Factoren die voorheen succes opleverden, zijn in de toekomst mogelijk niet meer aanwezig”.
Vooral op het gebied van leiderschap is er vorig jaar bij Tango Gameworks het een en ander gebeurd. Toen verliet oprichter Shinji Mikami de studio en dat kan dus een van de redenen zijn dat Xbox minder vertrouwen kreeg in Tango, al spreekt Booty dit niet letterlijk uit.
Opmerkingen