Days Gone-maker vertelt hoe een vervolg eruit had gezien
Dat deed Ross in een interview met USA Today. Volgens hem zou een vervolg een "definitieve versie" van het concept uit de eerste game kunnen bieden. Hij legt daarbij uit dat het eerste deel de basis van de gameplay heeft gelegd. In het vervolg zou men daar op kunnen voortborduren. "Je bent dan vooral bezig met epische nieuwe ideeën die je er in kunt stoppen."
Volgens Ross zou een vervolg het verhaal over motorrijder Deacon St. John en zijn vrouw Sarah voortzetten. "Ze zijn weer bij elkaar, maar misschien zijn ze niet zo gelukkig. Wat kunnen we daarmee doen? Ze waren nog voor de Apocalyps getrouwd, maar hoe zit het met de toekomst?"
Ross meldt dat een vervolg op Days Gone de nadruk op het verhaal zou behouden, alsmede de motor van Deacon als belangrijk gameplayelement. "En je zou Nero-tech ter beschikking hebben - wat kunnen we daar allemaal mee doen? (...) Ik wil niet zeggen dat het zoals de Avengers zou worden, maar spelers zouden meer materialen tot hun beschikking hebben, de overblijfselen van wat de overheid ooit had."
Verder meldt Ross dat het gedrag van vijanden zich meer zou variëren en dat spelers bijvoorbeeld op beren zouden kunnen stuiten die prullenbakken aan het doorzoeken zijn. Ook zouden er dynamische ontmoetingen met wolven plaatsvinden. "Ik zou meer van dat soort systemen toevoegen."
Het is onwaarschijnlijk dat er voorlopig een vervolg op Days Gone verschijnt. Vorige week sprak Ross zich nog uit over het feit dat Sony de game behandelde als een teleurstelling, ondanks de verkoopcijfers. "Toen ik Sony verliet was Day Gone al anderhalf jaar (en een maand) uit, en waren er al 8 miljoen exemplaren van de game verkocht. Sindsdien heeft de game meer verkocht, inclusief ruim een miljoen stuks op Steam. Het lokale studiomanagement behandelde de game echter als een teleurstelling."
Voor zover bekend werkt Bend Studio aan een nieuwe IP nadat een vervolg op Days Gone werd afgewezen door Sony.
Opmerkingen