Groei zit volgens Xbox-CEO Phil Spencer niet in consoles, maar in pc en cloud

Geplaatst: 15 november om 14:58
Xbox-baas Phil Spencer benoemt dat de groei binnen de game-industrie hem niet langer in consoles zit, maar juist op het gebied van pc en cloud te vinden is.

Dat vertelde hij in een interview met Rolling Stone. Bij deze uitspraak benadrukt hij dat consoles sowieso deel blijven van het Xbox-repertoire - hij benoemt zelfs nadrukkelijk dat hij het geweldig vindt wanneer mensen Xbox-consoles kopen. "Onze grootste groei zit qua Xbox-spelers in pc en in de cloud. De consolemarkt groeit bij geen enkele console. We houden van die consumenten, maar om Xbox te laten groeien draait het om pc, de cloud en het beschikbaar stellen van onze games op meer plekken."

Deze Xbox-strategie komt de laatste tijd steeds meer naar voren. Eerder deze week benoemde Phil Spencer al dat er geen limiet is voor het verschijnen van Xbox-games op Playstation en dat zelfs Halo daarbij niet uitgesloten is. Het is ook terug te zien in de nieuwe Xbox-reclame die gisteren verscheen:

Watch on YouTube

Fans van Xbox-consoles hoeven niet te vrezen voor het voortbestaan van die mediamachine naast hun tv - sterker nog, nieuwe Xbox-hardware is volop in ontwikkeling. Er gaan al een tijd lang geruchten over een Xbox-handheld, die mogelijk in 2025 wordt onthuld.

In het interview met Rolling Stone gaat Spencer ook in op een mogelijke Pro-versie van de Xbox Series-consoles, als een upgrade in het midden van de consolegeneratie. Daarbij noemt hij dat ze daar bij Xbox de meerwaarde niet zo van inzien: "Geeft een nieuw apparaat je ook echt een nieuwe ervaring? Het is minder zoals vroeger, met bijvoorbeeld de transitie van de Xbox naar de Xbox 360, waarbij we de stap maakten van standaard definitie naar HD. Het is tegenwoordig moeilijker om de voordelen te tonen."

Xbox is dus een behoorlijke omslag aan het maken naar een multiplatformstrategie, maar er blijft zeker Xbox-hardware komen. Ondergetekende hoopt vooral dat dit betekent dat Xbox-exclusives zoals Kojima's aankomende game OD óók op andere platformen verschijnen.

Tijn KranenVroeger veel uren gezonken in Team Fortress 2, Destiny en Rainbow Six: Siege maar van alle markten thuis, behalve JRPG’s. Is er van overtuigd dat (indie) games kunst kunnen zijn.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.