Halo Infinite-spelers achterhalen MMR en stuiten op mogelijk probleem voor competitieve modi

Geplaatst: 19 april 2022 om 07:20Aangepast: 2 februari 2023 om 08:01
Het is gebruikers naar verluidt gelukt om de MMR, matchmaking ranking, van Halo Infinite-spelers te achterhalen. Die MMR onthult dat spelers hoger worden ingedeeld nadat ze goed spelen tegen bots.

Op Reddit laten spelers van Halo Infinite in een post zien dat het ze is gelukt om de matchmaking ranking (MMR) te achterhalen. Die MMR wordt normaal gesproken verhuld door ontwikkelaar 343 Industries - spelers kunnen alleen hun ranking zien tussen ‘Bronze’ en ‘Onyx’ -, maar het is spelers gelukt de cijfers te achterhalen via de Free For All-gamemodus.

De data die te zien is bij het spelen van een modus met teams werkt op basis van gemiddelden van die teams, maar dat gaat dus niet op voor Free For All. In die modus wordt iedere speler immers gezien als zijn eigen ‘team’, waardoor de data in die modus een blik geeft op de MMR van individuele spelers. “Dit is nu de enige manier waarop we deze waardes (de MMR, red.) kunnen achterhalen, aangezien we niet denken dat 343 Industries wil dat mensen deze cijfers kunnen inzien”, staat in de post op Reddit.

Zo ziet de data eruit:

-39302299

Volgens de post tonen de waardes een onderliggend probleem aan van Halo Infinite. Door goed te spelen in niet-ranked modi met bots wordt de MMR namelijk verhoogd, waardoor beginnende spelers na een paar oefenpotjes in de ranked modi tegenover betere tegenstanders worden gezet dan als ze gelijk in de ranked modi spelen.

Het tegenovergestelde lijkt ook waar te zijn: spelers kunnen ervoor zorgen dat hun MMR niet te hoog wordt door in niet-ranked playlists expres slecht te presteren. Waarna ze in ranked modi dus tegen ‘makkelijkere’ tegenstanders spelen. “Als er niet naar dit kern-component wordt gekeken, vrezen we dat de integriteit van competitieve en ranked playlists in het geding komt”, aldus de post op Reddit. “Casual spelers die geïnteresseerd zijn in ranked zullen snel afgeschrikt worden van deze ervaring.”

Perfect is de benadering van de MMR niet aangezien de data alleen afkomstig is van Free For All, en het niet zeker is dat Halo Infinite de MMR bij team-modi op dezelfde manier berekent. 343 Industries heeft nog niet gereageerd. 

Marvin ToepoelDie dude met een BioShock-tattoo op z'n pols en een Alan Wake-tattoo op zijn been. Vreet shooters, (A)RPG's en horrorgames als ontbijt, maar lust eigenlijk alles wel.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.