In een artikel over Xbox Research, een afdeling binnen Microsoft die zich voorheen voornamelijk richtte op het onderzoeken van spelerservaringen, valt dit te lezen. "Het doel is om naar ontwikkelpartners binnen het Xbox-ecosysteem te luisteren en met productteams samen te werken om inzichten en data naar voren te brengen die toekomstige gereedschappen en services kunnen verbeteren." Zo moet het creëren van een echokamer binnen Microsoft worden vermeden en "krijgen ontwikkelaars wat ze nodig hebben om zich ondersteund te voelen op Xbox".
Daarbij laat onderzoeker Dr. Deborah Hendersen weten dat er extra aandacht gaat naar de vraag waarom sommige ontwikkelaars niet voor Xbox ontwikkelen. "Als je niet op Xbox bent, willen we graag weten waarom. En, eerlijk gezegd, als je wel de producten van onze concurrentie gebruikt, heb je waarschijnlijk een interessant perspectief waar we van kunnen leren."
Tja, niet alle games kunnen natuurlijk op alle platforms uitkomen. Buiten spellen van consolebedrijven zelf, worden er bijvoorbeeld ook (tijdelijke) exclusieve deals gesloten. Daarbij zijn de middelen van bedrijven beperkt, en dan moeten er soms moeilijke keuzes gemaakt worden. Aangezien Xbox de kleinste userbase van de moderne consoles heeft, kan het voorkomen dat die versie niet ontwikkeld wordt. Maar hoe dan ook is het goed dat Microsoft met ontwikkelaars in gesprek gaat om hier meer duidelijkheid over te krijgen - en wellicht het een en ander te veranderen.
Opmerkingen