Miyazaki: 'Elden Ring makkelijker maken zou de game breken'

Geplaatst: 21 juni 2024 om 15:02
Hoera, vanaf vandaag is er weer nieuwe Elden Ring-content te spelen! Zoals altijd laait bij een nieuwe FromSoftware-game de discussie weer op: zouden die games geen Easy Mode moeten hebben?

FromSoftware-baas Hidetaka Miyazaki vindt in ieder geval van niet, zegt hij in een interview met The Guardian voor het verschijnen van uitbreiding Shadow of the Erdtree. "Als we echt hadden gewild dat de hele wereld de game zou spelen, hadden we de moeilijkheidsgraad steeds verder naar beneden kunnen schroeven. Maar dat was niet de juiste aanpak", zegt hij.

"Als we voor die aanpak waren gegaan, denk ik niet dat de game het zo goed gedaan zou hebben, want het gevoel van overwinning dat spelers krijgen als ze deze obstakels de baas worden, is zo'n fundamenteel onderdeel van de ervaring. Een lagere moeilijkheidsgraad zou de game ontdoen van dat plezier - in mijn ogen zou dat de game zelf breken."

Het was ook blijkbaar helemaal niet nodig om veel spelers aan te trekken: inmiddels is Elden Ring al 25 miljoen keer verkocht. Natuurlijk geniet Miyazaki van dat succes, maar hij probeert er niet aan te wennen: "We proberen als bedrijf er nooit van uit te gaan dat het nog een keer zal gebeuren met onze toekomstige games", zegt hij.

"Geen beslissing is gebaseerd op de veronderstelling dat: hé, we hebben het al eens gedaan, het gaat nog een keer gebeuren", vertelt hij over het succes. "Met die conservatieve verwachtingen hebben we ook ruimte om te falen, en dat levert betere games en betere beslissingen op."

Shadow of the Erdtree is vannacht verschenen als uitbreiding op Elden Ring. Dwayne gaf hem een 93 in onze recensie: "De ingetogen Realm of Shadow doet terugdenken aan Dark Souls en is heerlijk sfeervol, met prachtige visuals en meeslepende muziek. De nieuwe wapens zijn opwindend om te proberen, de vijanden, eindbazen en andere NPC’s ademen karakter en de vijanden zijn weer heerlijk meedogenloos. Bovenal shinet het Escheriaanse leveldesign in deze kleinere wereld, en verdwaal je er met plezier in. Een onvergetelijke DLC voor een net zo onvergetelijke basisgame."

Erik NusselderRedacteur van Gamer.nl. Houdt veel van RPG's, action-adventures, platformers, point-and-click adventures. Ook van leuke indies. Kan bovendien heerlijk genieten van het spelen van slechte games (al krijgen ze dan wel gewoon een slecht cijfer, natuurlijk). Contact: erik@gamer.nl

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

MR1980-221 juni 2024 om 20:03

"Geen beslissing is gebaseerd op de veronderstelling dat: hé, we hebben het al eens gedaan, het gaat nog een keer gebeuren", vertelt hij over het succes. "Met die conservatieve verwachtingen hebben we ook ruimte om te falen, en dat levert betere games en betere beslissingen op." Wat een onzettende baas is die Miyazaki ook he 🙌🏼

EarlyGamer21 juni 2024 om 16:21

In alle From Software games zit een easy mode. Je moet alleen zelf ontdekken hoe het werkt. (bewerkt)

BrAzZz21 juni 2024 om 19:53

Dat is ook waar, je kan jezelf zo overpowered mogelijk maken als je dat zelf wilt. En over het zelf ontdekken wat jij zegt, ben ik persoonlijk nooit mee bezig geweest. Maar wat ze denk ik bedoelen is dat er geen verschillende moeilijkheidsgraden in zitten.

MR1980-221 juni 2024 om 20:04

Eens. Er zijn zoveel manieren om het spel makkelijker te maken, alleen moet je wel wat moeite voor doen.

EarlyGamer22 juni 2024 om 07:16

Mooi voorbeeld in Dark Souls zijn de Bonfires. Standaard krijg je 5 Estusflaskes, maar als je deze Kindlet kan je deze upgraden tot 20. Wordt je nergens vertelt, maar maakt de game een stuk makkelijker.

BrAzZz21 juni 2024 om 16:05

Ik ben het helemaal eens met Hidetaka Miyazaki. Dit soort games moeten juist moeilijk blijven, anders is de charme er van af. Bijna geen andere games geeft zoveel voldoening als je een bepaalde baas hebt verslagen waar je heel veel moeite hebt gehad als de From Software games. So Keep Up The Good Work!!!