Dat meldt The Verge. De wet gaat in de loop van 2025 in. In Californië moeten verkopers van digitale media vanaf dat moment aan hun klanten melden dat ze eigenlijk alleen een licentie kopen, en dat ze de digitale content dus niet daadwerkelijk in bezit krijgen.
Digitale winkels mogen termen als "buy" en "purchase" dan ook officieel niet meer gebruiken. Ze moeten duidelijk vermelden dat kopers een licentie kopen die ook weer ingetrokken kan worden. Doen winkels dat niet? Dan krijgen ze een boete voor valse reclame.
De wet is een reactie op de jammerlijke praktijken van verschillende bedrijven. Het komt namelijk vaak voor dat digitale versies van games en andere media onverwachts voorgoed verdwijnen, terwijl mensen er zuurverdiende knaken voor hebben neergelegd. Denk dan bijvoorbeeld aan The Crew van Ubisoft. De wet maakt uiteraard geen einde aan deze praktijken, maar zorgt er wel voor dat consumenten beter worden geïnformeerd, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan.
“Nu retailers steeds minder fysieke media verkopen, is de noodzaak van consumentenbescherming bij de aankoop van digitale media steeds belangrijker geworden", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale content zal verdwijnen."
Voorlopig geldt de wet dus alleen in Californië, maar het ligt in de lijn der verwachting dat er meer staten volgen. De Europese Commissie zal vast ook in de gaten houden hoe deze wet uitpakt, al is dat nergens bevestigd.
Opmerkingen