Opmerkingen Ubisoft over prestaties Mario + Rabbids Sparks of Hope 'slecht voor moraal'

Commercieel gezien was Mario + Rabbids Sparks of Hope, de tweede game in de serie gemaakt door Ubisoft en Nintendo, geen groot succes. In een financiële update in januari 2023 gaf Ubisoft aan dat Sparks of Hope en Just Dance twee van de tegenvallende games van het jaar waren en dat de verkoop "opvallend en verrassend trager dan verwacht" verliep. Wel haalde Ubisoft destijds aan dat de game goede cijfers kreeg en ook door spelers goed ontvangen werd.
Toch was dit een pijnlijke reactie voor het team van Sparks of Hope. In een recent interview met VGC geeft Mario + Rabbids-maker Davide Soliani aan dat de opmerkingen van Ubisoft slecht waren voor het moraal van het team:
"The message that we received about how the game was faring was a bit hurtful for the morale of the team. because we just finished working for three and a half years and were super committed to creating a very good game. So, of course, it was not the kind of message that we wanted to receive back in those days."
Ondanks de tegenvallende resultaten van hun game en opmerkingen van Ubisoft hierover, bleven de ontwikkelaars van de game positief:
"It was a bit hurtful, but nothing crazy. I think that’s normal… every development team is proud of what they are doing and always searching for encouraging words, which in that situation, was maybe needed. It was a bit harsh on the team, but nothing that we didn’t solve by talking internally back when we were in the company."
Het eerste deel in de serie, Mario + Rabbids: Kingdom Battle, vond Soliani leuker om te maken. Van die game verwachtte eigenlijk niemand iets, waardoor hij veel meer vrijheid kreeg tijdens de ontwikkeling. Na het succes van de eerste game waren er echter een stuk meer ogen gericht op de sequel, waardoor Soliani met veel meer factoren rekening moest houden.
Gelukkig geeft hij aan de ontwikkeling van de sequel ook gewoon leuk gevonden te hebben:
"There was too much overthinking about it all around me. So to me it was a bit… it was still a joy, it was a wonderful experience because I always loved working with Nintendo and I will always will."
Vorig jaar startte Soliani samen met een aantal andere voormalig Ubisoft-ontwikkelaars een nieuwe studio genaamd Day 44 Night.
Opmerkingen