Sky: Children of the Light beste iPhone-game 2019
In New York heeft Apple afgelopen dinsdag de winnaars van de beste apps van 2019 bekendgemaakt. De techgigant deelde prijzen uit in een aantal categorieën, waaronder Beste iPhone-app en Beste iPad-app, maar ook beste iPhone-, iPad-, Mac-, Apple TV- en Apple Arcade-game. Sky: Children of the Light, van ontwikkelaar thatgamecompany achtte Apple de beste iPhone-game, voor iPad voor Hyper Light Drifter in de prijzen. Het bedrijf koos zelf de genomineerden en winnaars uit.
Jenny Kong, een van de makers van Sky: Children of Light, vindt het een eer dat de studio de titel heeft verworven: “We hebben zes jaar gewerkt aan Sky, en al meer dan tien jaar aan andere titels als Journey en Flowers, met als doel games te maken die gedreven zijn door positiviteit”, stelt ze. Het feit dat Sky eerst op iOS is verschenen, en niet op console, zoals eerder genoemde voorgangers, heeft volgens haar een hele simpele reden: “We willen onze game beschikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen, dus niet alleen degene met een gameconsole. En omdat zoveel spelers sowieso hun mobiele telefoon gebruiken om sociaal bezig te zijn, vinden we het een ideaal platform om ons type game uit te brengen.”
Sky heeft volgens haar ook een lage drempel om in te stappen, volgens haar waarschijnlijk ook de reden dat de game bij Apple in het oog sprong. “Het is een game die mensen snel aan vrienden of vriendinnen laten zien. Het is online multiplayer-game die niet alleen draait om het halen van doelen, maar ook om te socializen. En het is ook interessant dat Journey werd gespeeld door ongeveer 50/50 mannen en vrouwen, terwijl Sky door minstens 60% vrouwen wordt gespeeld.”
Terugkeer van blockbusters
Apple stelt dat de gametrend van het jaar is dat blockbusters terugkeren op iOS, maar in een modern jasje. Dat zou ook verklaren dat de klassieker Wonderboy (het origineel stamt uit 1986) als beste Apple TV-game werd verkozen. De winnaar voor iPad-game van het jaar, Hyper Light Drive, heeft daarnaast wat weg van de actie/avontuur-games uit het 16-bit tijdperk en wordt gezien als een eerbetoon aan games als Zelda: A Link to the Past. “Deze stijl wordt al snel gelinkt aan veel emotie, zoals vroeger”, legt Eva Gaspar, CEO van Abylight Studios uit. Haar bedrijf is mede-ontwikkelaar van Hyperlight. “We zijn er enorm trots op dat we hebben gewerkt met ontwikkelaar Heart Machine om de enorm geliefde game te vertalen naar iOS.”
Hyper Light Drifter kwam in 2016 onder andere uit voor Windows, Linux en later ook PlayStation 4, Xbox One en Switch. En volgens Caspar ging de release op iOS niet zonder slag of stoot: “Mensen kunnen heel kwaad worden als dingen veranderen, maar je kan technologie toch niet bevechten?”, vraagt ze zich af. “Zeker niet als die technologie beter en makkelijker wordt. Als je voor allerlei games en applicaties heel veel apparaten nodig hebt, wordt het onnodig ingewikkeld. Maar nu heb je een telefoon, of een tablet waar je meerdere dingen op doet, waaronder gamen. En dat doen die apparaten tot in perfectie. Dus waarom moet je extra apparaat hebben om te kunnen spelen? Wat mij betreft hoef ik die mensen niet te overtuigen, want in de toekomst doen we alles op dat ene apparaat.
Beste iPhone-app deels uit Groningen
Het event voor Apple-prijzen kreeg ook nog een Nederlands tintje omdat Spectre Camera werd verkozen tot beste iPhone-app van 2019, mede gecreëerd door Sebastiaan de With. De Groninger voelt zich meer dan vereerd. “De meeste camera-apps zijn sowieso op iPhone, dus het is niet alsof Apple geen andere keuzes had”, lacht hij. Met zijn app is het, simpel gezegd, makkelijk om mooie foto’s te maken met een lange sluitertijd, waarna die evenzo makkelijk nog te bewerken zijn. “We hebben al een app die echt voor cameramensen en fotografen gemaakt is, Halide, maar wilden nu een app die bedoeld is voor alledaagse mensen die foto’s nemen en geen idee hebben wat diafragma betekent.”
Hoewel Spectre Camera nu gezien mag worden tot de crème de la crème van de fotografie-apps, is dit voor De With pas het begin: “Er zijn nog genoeg dingen toe te voegen, zoals nieuwe fotografietechnieken en op die manier rustig aan uit te breiden. Maar ik kan wel aan mensen meegeven dat het echt niet zo is dat je als app-maker moet beginnen met een dwaas praatje om zo 25 miljoen op te halen in Sillicone Valley en dan een prototype te bouwen. Sterker nog: we zijn begonnen met zijn tweeën en zijn nog steeds met zijn tweeën, zonder kantoor en dan nog doet onze app het geweldig.”
Opmerkingen