Dat blijkt uit een uitgebreide grafiek van Games Industry, dat elke december een overzicht plaatst van cijfers uit de industrie, voor een groot gedeelte gebaseerd op data van analistenbureau Newzoo.
Er ging in 2022 in totaal 184,4 miljard dollar aan omzet rond in de wereldwijde game-industrie, zoals gezegd dus een daling van 4,3 procent. Hoewel daar geen reden voor werd gegeven, is het aannemelijk dat dit te maken heeft met het wegvallen van veel restricties rondom de pandemie, waardoor mensen buitenshuis meer activiteiten konden doen. Vijftig procent van de omzet werd gegenereerd door mobiele spellen, gevolgd door 28 procent via consolegames, 21 procent via fysieke en digitale pc-games en 1 procent via browsergames.
Daarbij is duidelijk dat de trend waarbij fysieke verkoop vermindert ten opzichte van digitale verkoop zich doorzet. De totale omzet bestaat voor 5,8 procent uit fysieke verkoop en voor 94,2 procent uit digitale verkoop. Daar zitten niet alleen complete games bij, maar ook alle andere digitale transacties die in-game worden gedaan.
In de Verenigde Staten blijkt Call of Duty: Modern Warfare 2 de bestverkochte game van het jaar. In Japan is dat Splatoon 3 en in het Verenigd Koninkrijk is het Fifa 23. Elden Ring en de Portal Companion Collection hebben de hoogste gemiddelde scores op Metacritic ontvangen. Genshin Impact is de meestbesproken game op Twitter, gevolgd door Final Fantasy 14 en Elden Ring. De complete grafiek met cijfers is hieronder te vinden.
Opmerkingen