The Boys Seizoen 4 review (Amazon Prime) – Suped-up waanzin en politiek

Geplaatst: 13 juni om 15:13Aangepast: 13 juni om 15:14
The Boys is de serie die we nodig hebben, maar niet verdienen. Waar andere superheldenmagnaten (*kuch* Marvel *kuch*) worstelen met het leveren van consistente kwaliteit, is The Boys gefocust en rauw. Seizoen 4 verliest die focus een beetje, maar overlaadt je wel met een ongekende dosis (politieke) waanzin die wat Jacco betreft niet voor iedereen is.

Seizoen 3 was veruit het beste wat showrunner Eric Kripke en zijn team uit deze absurde en keiharde comicbookwereld hebben gehaald, dus de lat lag eigenlijk al superhoog. Zodoende behandelt dit seizoen vooral de nasleep, en tegelijkertijd de opbouw naar wat een spectaculair slotstuk van de serie moet worden. Een wanhopige M.M. (Laz Alonso) probeert The Boys bij elkaar te houden, maar eigenlijk ligt de groep malloten volledig op z’n gat.

The Boys

Soms worstelt seizoen 4 net zo hard om alle plotpunten hoog te houden. Hughie (Jack Quaid) krijgt te maken met een persoonlijke tragedie, Annie (Erin Moriarty) dealt met haar imago als Starlight en Kimiko en Frenchie (Karen Fukuhara en Tomer Capone) verkennen nog altijd hun knipperlichtrelatie. Karl Urban stijgt daarnaast boven zichzelf uit als Billy Butcher, die kampt met de fysieke problemen na het nemen van Compound-V en een dilemma dat zijn hele persoonlijkheid in een ander daglicht dreigt te zetten. Butcher is een slechterik die zijn fouten goed probeert te maken, maar nu zijn tijd opraakt lijken zijn prioriteiten ergens anders te liggen. Wellicht ten overvloede, maar The Boys kunnen hem dit seizoen écht niet uitstaan.

De overkoepelende plot van de serie leunt interessant genoeg op de ontdekkingen in Gen-V, een serie die per definitie meer is dan een spin-off. Los van dat Gen-V een heerlijk perspectief is op jongeren met superkrachten in een corrupte wereld, komt een essentiële bedreiging uit de lucht vallen als je het niet hebt gezien. Check die serie dus vooral eerst!

-a0QFWDx_T-K0AcuwnrYy1w

Niet voor snowflakes

Aan de superheldenkant is er nieuw vlees in de kuip. Veruit de meest interessante toevoeging aan The Seven is Sage, de slimste persoon (“persoon, niet vrouw”) ter wereld. Langzaam wordt ze het meesterbrein van Voughts snode plannen om de presidentsverkiezingen te misbruiken om superhelden aan de macht te laten komen, en dat zien uitpakken is fascinerend. Sage is The Boys regelmatig een stapje voor, wat een welkome twist is op de fysieke bedreigingen die ze vaak tegenkomen.

Niet in de laatste plaats omdat Firecracker, een alt-right YouTube-ster met enkel imbecielen als volgers, een hoop nieuwe Homelanders (fans van het sterkste wezen op aarde) aantrekt. The Boys nam natuurlijk nooit echt een blad voor de mond op het gebied van politiek, maar gaat nu all-in. Als je nog twijfelde aan de boodschap van The Boys, dan maakt seizoen 4 daar definitief een einde aan.

Watch on YouTube

De serie refereert letterlijk naar de bestorming van het Capitol, waarschuwt dat ‘we’ allemaal worden vervangen door “transgender woke snowflakes” en steekt de draak met nieuwszenders die complottheorieën wijdverspreiden. Ook drukt het je met je neus op het feit dat bepaalde machtige mensen en superhelden wegkomen met de grootste misdaden, en dat hun volgers nog staan te juichen ook. Voor sommigen ligt het er misschien te dik bovenop, maar ik kan Kipke’s gestrekte been in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen zeker waarderen.

Mini-Homelander?

Toch is het vooral Homelander die definitief de grip op de realiteit begint te verliezen. Hij probeert koste wat het kost zijn zoon Ryan te vormen tot een kopie van zichzelf, en dat gaat niet van een leien dakje. De jongen is helemaal niet klaar voor alle fame en druk van buitenaf, en realiseert zich bovendien dat die oude Butcher zo gek nog niet is. De spanning die daarbij soms komt kijken is om te snijden.

Homelander houdt ook maar niet op over Ryans menselijkheid, en dat hij daar zo snel mogelijk afscheid van moet nemen – een thema dat hem dichterbij Omni-Man brengt dan de gemiddelde Invincible-fan misschien wil toegeven. Om volledig boven het menszijn uit te stijgen neemt de superheld zelfs een duik in z’n verleden, wat je gevoelens voor het personage als kijker zowaar complexer maakt. Het maakt de ultieme slechterik nog gelaagder en nóg angstaanjagender wanneer je beseft dat hij misschien niet meer te redden is.

-XffpQOAuSbikZdT47DHlAQ

Dat gaat natuurlijk gepaard met een aantal onverwachte, maar soms ook opzettelijk uitgerekte slachtpartijen. Homelander is en blijft een martelaar, en seizoen 4 windt er geen doekjes om. Ik moest tweemaal écht even tussen mijn vingers doorkijken, in anticipatie naar de gore dingen die op het punt stonden te worden getoond. De serie zit natuurlijk vol met andere absurde situaties, van een schaatsshow die helemaal misgaat en The Deeps verboden relatie met een octopus tot herres op Truth-Con. Dat laatste kun je zelf wel invullen.

Ergens voelt het dus een beetje als een tussenseizoen, helemaal omdat we weten dat seizoen 5 de boel afsluit. Maar eerlijk: als misschien wel de meest vermakelijke en interessante superheldenserie ooit is elke aflevering van The Boys nog steeds genieten.

De eerste drie afleveringen van The Boys zijn nu te bekijken op Amazon Prime Video.

85
ConclusieHet vierde seizoen van The Boys blies me niet zo weg als het vorige seizoen, maar is alsnog een zeldzaam goed stukje superheldencontent. Tussen alle onbetwistbaar expliciete sneren die de serie uitdeelt, steelt een instabiele Homelander wederom de show en staat er voor het vijfde en allerlaatste seizoen meer op het spel dan ooit.
Jacco PeekHoofdredacteur Gamer.nl. Zwak voor The Witcher, Pokémon en egels.