Alles wat we weten over Starfield

Geplaatst: 9 juni om 19:22Aangepast: 9 juni om 19:22
Starfield werd tijdens de Xbox en Bethesda Showcase eindelijk voor het eerst écht getoond. Deze ‘Skyrim in de ruimte’ werd natuurlijk al in 2018 middels een teasertrailer onthuld, maar nu weten we veel meer. Jari zet alles wat we over deze megagame weten op een rij.

Op 11 juni 2018 wordt de eerste teaser van Starfield getoond. Bethesda kondigt aan dat het werkt aan haar eerste nieuwe IP in 25 jaar. De game wordt in de nieuwe Creation Engine 2 ontwikkeld door de makers van Fallout en The Elder Scrolls. Een mooi moment voor de studio dus om zich na het matig ontvangen Fallout 76 te herpakken. Bethesda lijkt vastberaden om dat te doen, want de ambitie spat van de game af. 

Net als Skyrim en Fallout moet Starfield een game worden die jarenlang gespeeld wordt. Daarin volg je uiteraard het verhaal dat Bethesda je voorschotelt, maar beleef je vooral ook je eigen avonturen – het moet zelfs zo divers worden dat het voor iedereen anders is. Spelers kunnen volgens Bethesda de wereld compleet naar hun eigen hand zetten, exploratie staat daarbij centraal.

Watch on YouTube

Duizend?!

Eén ding is zo klaar als een klontje: Starfield wordt een enorme game. Volgens Todd Howard zijn er meer dan honderd zonnestelsels te ontdekken, wat neerkomt op meer dan duizend verschillende planeten. Die planeten variëren van kleine ijsballen met wat spullen die je kunt vinden tot enorme werelden vol met leven en andere bezienswaardigheden. Niet al die planeten zijn volledig met de hand gemaakt. De kleinere planeten worden namelijk automatisch gegenereerd, zoals we dat bijvoorbeeld zagen in No Man’s Sky. Op sommige planeten is daarom waarschijnlijk niet zoveel te beleven. 

Het enorme aantal planeten roept bij veel mensen zorgen op. Het lijkt namelijk onmogelijk om zoveel planeten te maken die allemaal boeiend zijn en vol leven zitten. Anderzijds past het wel bij de ogenschijnlijke oneindigheid van het heelal, en zoveel planeten in de game proppen is dé manier om dat te laten zien. 

Bethesda heeft al meerdere locaties in de game bekendgemaakt in een videoserie. Zo gaan we bijvoorbeeld op pad in New AtlantisNeon en Akila City. New Atlantis belooft de grootste stad te worden die Bethesda ooit heeft gemaakt. In totaal zijn er vier grote steden, naast een aantal kleine steden om te ontdekken. Het bezoeken van die plekken wordt waarschijnlijk een eitje, want volgens Howard kun je precies landen waar je wil. Dat landen gebeurt helaas niet naadloos: er wordt een filmpje afgespeeld voordat je landt. Volgens Howard was het naadloos landen op planeten niet belangrijk genoeg voor de ervaring om er veel werk voor te verrichten. Een beetje jammer wel.

-aMIFxOvlRZONwd9ZQ3SKHA

Ook is er meer dialoog dan we in de meeste games hebben gezien. Naar verluidt zitten er in Starfield meer dan 200.000 regels aan dialoog. Ter vergelijking: The Elder Scrolls 5: Skyrim had er 60.000. Deze regels dialoog worden in ieder geval niet uitgesproken door het personage dat je bestuurt, want Bethesda heeft al aangegeven dat jouw personage een stille protagonist is. Starfield belooft dus weer een klassieke rpg te worden waarin de speler zelf de stem van het personage kan invullen en dialoogopties leest en kiest.

Vragen over het heelal

Het verhaal van Starfield speelt zich af in het jaar 2330. De hoofdpersoon sluit zich aan bij de Constellation, de allerlaatste groep ruimteverkenners van het sterrenstelsel. Die groep zet zich in om erachter te komen wat zich allemaal in het oneindige heelal bevindt, op zoek naar verschillende artefacten. Volgens de Constellation kunnen die mysterieuze voorwerpen wel eens antwoorden bieden op alle vragen. Jij moet dus op pad om te onderzoeken wat die artefacten precies zijn en wat ze precies doen.

Helaas is dat heelal ook gevuld met mensen die hele andere prioriteiten hebben. Zo strijd je bijvoorbeeld tegen de Crimson Fleet, een vijandige groep ruimtepiraten. Ook krijg je te maken met verschillende andere facties, waaronder The United Colonies en Freestar Collective. De verhalende trailer hint ernaar dat spelers verschillende keuzes krijgen als het gaat om die facties, zoals bij wie je je aansluit. Hoe dat precies in elkaar zit, is nog niet bekend. 

In totaal duurt het uitspelen van het verhaal tussen de dertig en veertig uur. Todd Howard schat in dat de campagne ongeveer twintig procent groter is dan die van eerdere Bethesda-games, zoals Skyrim en Fallout 4.

-K7jDGwbpTHWbLf0RfFc-SA

Rpg in optima forma 

Volgens Bethesda heeft Starfield daarnaast de meest flexibele personagebouwer die het bedrijf ooit heeft gemaakt. Je kunt je lichaam, gezicht en je achtergrond volledig naar je hand zetten. Dat laatste heeft invloed op welke drie startersvaardigheden je personage heeft. 

Kies je bijvoorbeeld voor Diplomat, dan heeft je personage een hogere kans om speechuitdagingen te voltooien, kun je een npc van een lager niveau tijdelijk laten stoppen met vechten en krijg je vijf procent korting op spullen die je dan weer voor tien procent meer kunt verkopen. Een Combat Medic brengt weer tien procent meer schade toe met pistolen, kan zichzelf efficiënter helen en kan meer spullen meedragen. Er zijn meer dan zestien van deze achtergronden en daarnaast kun je nog drie onderscheidende kenmerken kiezen. Ook hiervoor zijn er meer dan zestien opties. 

-Osv10eoEThmpG4pE7ELuxA

Door te levelen ontgrendel je ook nieuwe vaardigheden. Die vaardigheden zijn verdeeld over vijf categorieën: physical, social, combat, science en tech. Wanneer je zo’n nieuwe vaardigheid ontgrendelt, kun je die verbeteren door ze te gebruiken en het voltooien van uitdagingen. 

Tot slot is er een diepgaand craftsysteem. Daarmee doe je onderzoek naar spullen die je tijdens je reis vindt en kun je modificaties voor je wapen maken. Het onderzoekslab bevat – schrijf je het op? -vijf categorieën: pharmacology, food and drink, outpost development, equipment en weaponry. De materialen daarvoor kun je in de wereld mijnen met een soort laserpistool.

Bob de Bouwer

Naast ontdekken hebben spelers volgens Bethesda ook invloed op de wereld van Starfield. Zo is het mogelijk om je eigen basis te bouwen, een toffe feature die ook in Fallout 76 zit. Die kun je gebruiken om even in uit te rusten na een zware missie, maar ook om nieuwe spullen te maken wapens en andere spullen te upgraden. De personages die je tijdens het spelen tegenkomt, kun je daarnaast inhuren om je basis draaiende te houden. 

Ook is het mogelijk om zelf een ruimteschip te bouwen. Niet alleen de look ervan, maar ook de lay-out is volledig naar eigen smaak aan te passen. De manier waarop je dat doet heeft invloed op verschillende statistieken, zoals snelheid, massa, mobiliteit, schild en de hoeveelheid lading die je kunt vervoeren. Er is daarbij keuze uit onderdelen van verschillende leveranciers. Je schip bouwen is best belangrijk, want je kunt hem gebruiken om van planeet naar planeet te vliegen en tijdens die reis is de kans aanwezig dat je in gevecht raakt met vijandige schepen. Voor spelers die geen zin hebben om te bouwen, is er goed nieuws: je kunt ook gewoon een ruimteschip stelen. 

Vechten en verkennen

In de demonstratie tijdens de Xbox en Bethesda Showcase werden er meerdere gameplayelementen getoond, waaronder de gevechten. Je kunt zelf kiezen of je vanuit eerstepersoon- of derdepersoonsperspectief speelt en met verschillende schietijzers vijanden te lijf. Daarbij kun je ook gebruikmaken van een soort jetpack op je rug, waarmee je meters hoog de lucht in springt. 

-Edv-LGObRE2qRZBnX9dAog

De combat ziet er voor Bethesda-begrippen trouwens prima uit, maar het is duidelijk dat vechten niet de kern van het spel is. De wapens lijken behoorlijk weinig terugslag te hebben en vijanden reageren nauwelijks wanneer ze door kogels doorzeefd worden. Ook lijkt de AI niet de slimste, maar dat zou ook aan de moeilijkheidsgraad kunnen liggen.

De gevechten in de ruimteschepen daarentegen zien er wel behoorlijk indrukwekkend uit. Bethesda is voor die gevechten geïnspireerd door de game MechWarrior. Volgens Howard worden deze gevechten een zeer belangrijk deel van de ervaring. Ook hier komt flink wat diepgang bij kijken, want spelers kunnen bij het maken van hun ruimteschip ook kiezen uit verschillende wapensystemen. 

Het belangrijkste element van de gameplay is echter exploratie. Volgens Howard kun je in Starfield gaan en staan waar je wil, en wanneer je dat wil. De meer dan duizend planeten huisvesten als we de trailers mogen geloven een hoop buitenaards leven, schitterende omgevingen en mysteries die erom schreeuwen ontdekt te worden. De speler krijgt daarbij de volledige vrijheid.

Starfield is een project waar de ambitie van afstraalt. Dat is vooral positief, maar het kan natuurlijk ook een flinke valkuil vormen. De kans bestaat dat Bethesda héél veel wil doen met Starfield en het uiteindelijk nergens in uitblinkt. Uiteraard is dat puur speculatief en zullen we pas weten of dat zo is wanneer we met het spel aan de slag kunnen. Het staat in ieder geval buiten kijf dat we weer getrakteerd worden op een enorme Bethesda-rpg. En als we Fallout 76 even wegdenken, kan daar toch eigenlijk weinig mis gaan? 

Watch on YouTube

Starfield komt uit in 2023 op Xbox Series X en S en pc. De game wordt direct beschikbaar via Xbox Game Pass en PC Game Pass en ondersteunt Xbox Cloud Gaming. 

Jari KlapwijkDie ene gozer die nog nooit Star Wars en Harry Potter heeft gekeken. Speelt wel graag een spelletje en of dat nou van Xbox, PlayStation of Nintendo is, zal hem een worst wezen.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.