In de Iron Lords Podcast (zie hieronder) zegt art director Matt Hansen dat Obisidian voor een basis van 30 fps gaat. Daarvoor is gekozen om mooiere visuals mogelijk te maken. “We gaan voor 30 frames per seconde als het minimale, dat is de verwachting. Hierdoor kunnen we helemaal losgaan met VFX, licht en al dat andere moois.”
Er werd al vrij vroeg besloten om voor deze ‘trade-off’ te gaan. “We zijn er blij mee. De game draait vrij soepel voor hoe visueel gevuld het is en dat was altijd ons doel.” Wel worden er qua prestaties nog wat puntjes op i’s gezet bij Obsidian, zegt Hansen. Daar is ook meer tijd voor nu het spel is verlaat naar februari 2025.
Er gloort hoop aan de horizon. Starfield verscheen ook in 30 fps en is later opgevijzeld. Hetzelfde geldt voor Redfall. Dat kan nog gebeuren met Avowed, al worden hierover geen toezeggingen gedaan. De keuze voor 30 fps is een soort zekere voor het onzekere kiezen: een goedgevulde gamewereld voorrang geven. De vraag is of gamers dit ook oké vinden, want we denken dat niet iedereen 30 fps had verwacht op zijn krachtige console.
Opmerkingen