Back to the PUture: die keer dat Miyamoto ons een Mario- én-Zelda-scoop gaf

Geplaatst: 17 november 2024 om 15:00
Power Unlimited bestaat al zo lang dat we onze eigen geschiedenis soms vergeten. Deze week kwam ondergetekende er namelijk achter dat Shigeru Miyamoto onze Jurjen ooit een Zelda-scoop gaf, wat de hele wereld over ging.

Een deel van dit (geweldige) verhaal kende ik al - daar vertelt Jurjen nota bene uitgebreid over in deze Bonuslevel-podcast. In 2002 sprak Jurjen namelijk de Mario- en Zelda-bedenker in Frankfurt over controverse rondom de graphics van Zelda: The Wind Waker, maar ook over de langverwachte nieuwe Mario-game: Sunshine. Los van een hoop info over wat later bekend zou staan als de F.L.U.D.D.-watersproeier kreeg hij ook een cd-rom met screenshots mee naar huis, die hij samen met mede-journalist Niels 't Hooft het internet opslingerde.

De rest is geschiedenis. De grap is namelijk dat Jurjen nooit een NDA heeft hoeven tekenen, en dus in één klap alle details en beelden van Super Mario Sunshine onthulde. Niet alleen platforms als IGN namen het over, maar ook tal van Japanse platforms vertelden over 'gerespecteerde journalist' Jurjen Tiersma die de game verder uit de doeken deed. Toen we Jurjen er deze week naar vroegen zei ie nog: "Volgens mij deed ik precies wat de bedoeling was: het nieuws naar buiten brengen."

Dat is op zich al een prachtig verhaal, maar er is een vervolg. De aanleiding is een berichtje van Joe van Burik (race-expert, vriend van PU), die in deze Zelda-podcast hoorde dat Shigeru Miyamoto ooit aan Power Unlimited verklapte dat Nintendo in samenwerking met Capcom een nieuwe Zelda-game ontwikkelde.

Wederom een scoop van wereldformaat dus, en weer aan Jurjen en zijn compagnon Niels tijdens een interview in Londen.

"Recentelijk hadden de Nederlandse videogamejournalisten Jurjen Tiersma en Niels ’t Hooft een één-uur-durend exclusief interview met Shigeru Miyamoto en Eiji Aonuma, de twee belangrijkste krachten achter The Legend of Zelda: The Wind Waker", luidt het PU-bericht dat je even zelf móét bekijken vanwege de oude website.

PU.nl

"Tijdens het interview werd vooral dieper ingegaan op verschillende aspecten van dit nieuwe Zelda-avontuur voor de GameCube, dat op 3 mei 2003 in Europa wordt uitgebracht. Op een zijspoor van het interview meldde Miyamoto dat Capcom in samenwerking met Nintendo reeds lange tijd werkte aan een geheel nieuwe Zelda-game voor de Game Boy Advance." Die game, waarvan de ontwikkeling in 2001 begon maar tijdelijk moest wijken voor Four Swords, werd natuurlijk The Minish Cap.

Goed, tot zover het stukje PU-geschiedenis waar we met z'n allen best trots op mogen zijn. Laat in de reacties even weten of jij deze verhalen al kende, en welke andere PU-legacy we ook zeker niet mogen vergeten.

Jacco PeekHoofdredacteur Gamer.nl. Zwak voor The Witcher, Pokémon en egels.

Opmerkingen

6

Login of maak een account en praat mee!

E
Ericattack18 november 2024 om 05:13

Bekende mooie verhalen die ik graag nog eens lees. De impact die het destijds had is met de jaren alleen maar duidelijker geworden.

Kasjmir17 november 2024 om 19:09

't is wat.

EarlyGamer17 november 2024 om 18:42

Natuurlijk kende ik deze verhalen al. Volg PU al 30 jaar!

Schanolleke17 november 2024 om 19:45

Ouwe stalker

NextGenDonkey17 november 2024 om 18:23

Ben altijd in de veronderstelling geweest dat de Gameboy advanced 16 bit was omdat ik de graphics erg op die van de Super Nintendo vond lijken. Playstation 1 was ook 32 bit en met die 3D beelden sta ik ervan te kijken dat de Gameboy advanced ook 32 bit is maar ben me ervan bewust dat de Gameboy Advanced natuurlijk niet zo’n specs als de Ps1 kan hebben ook omdat het zo’n klein apparaat is.

Biertje-erbij17 november 2024 om 15:59

Mooi artikel dit, meer van dit graag! Dat waren jaren dat we volledig afhankelijk nog waren van bladen als de PU om het eerste nieuws te krijgen van het gamesfront. De groep redacteuren van toen hadden ook echt hele goede connecties, vooral Jan die overal scoops vandaan haalde. En Jurjen bij Nintendo.