Baldur’s Gate 3 heeft geen invloed op The Elder Scrolls 6, denkt hoofdontwerper van Skyrim
Rond het jaar 2000 kozen ontwikkelaars steeds vaker om de complexiteit van games te verminderen, om ze zo toegankelijker te maken voor nieuwe spelers. Neem bijvoorbeeld Skyrim: het liet veel van de complexe systemen uit eerdere Elder Scrolls-games achter zich en focuste meer op de reactieve systemen dan op statistieken-gebaseerde gameplay.
Tegenwoordig verwachten de meesten echter weer vaker wat complexiteit. Met de opkomst van video-essays en 'best builds'-gidsen ziet de Wacht trend richting uitgebreidere personagecreatie en meer statistieken-gedreven gameplay. Baldur’s Gate 3 is hier een goed voorbeeld van, met een bewuste invloed van de old-school willekeurigheid. Toch gelooft Nesmith niet dat Bethesda zal terugkeren naar deze complexiteit, zo legt hij uit tegen VideoGamer.com.
"Ik denk niet dat [het succes van Baldur’s Gate 3] per se een volledige terugkeer naar meer cijfers, ingewikkelde character sheets en dat soort dingen voorspelt," vertelt Nesmith in het interview. "Of de rest van de industrie dit voorbeeld zal volgen, weet ik niet. Ik ben niet slim genoeg om dat te zeggen."
Hoewel Nesmith Bethesda in 2021 verliet voor kleinere projecten, denkt hij niet dat het bedrijf terug zal grijpen naar die klassieke complexiteit. Volgens hem past de huidige staat van rpg's beter bij Bethesda, dat zich nu bijvoorbeeld richt op het minimaliseren van interface-elementen. Iets waar Todd Howerd volgens hem een grote liefhebber van is. Ondanks deze verschuivingen lijkt het er dus niet op dat het succes van Baldur's Gate 3 veel invloed zal hebben op de ontwikkeling van The Elder Scrolls 6.
Opmerkingen