Bionic Bay (PS5) review - Een unieke, doldwaze suikerspin

Het is sowieso een hele prestatie dat zo’n gepolijste game volgens ontwikkelaars Psychoflow Studio en Mureena Oy door drie mensen is gemaakt. Puzzelplatformer Bionic Bay is komisch, nostalgisch, creatief… maar om eerlijk te zijn ook vól met gemiste kansen. Om maar even met de deur in huis te vallen: verwacht het minieme van het verhaal, want dat had ik ook moeten doen.
Je speelt als een naamloze, uit pixels bestaande wetenschapper zonder naam, die ik gaandeweg zo droog en komisch ben gaan vinden dat ik hem zelf maar de naam Bob heb gegeven. Bob probeert te ontsnappen uit Bionic Bay, een mysterieuze ‘wereld’ waar hij in is beland nadat hij samen met zijn team van wetenschappers een reusachtig ei per ongeluk heeft laten exploderen.
Egg-splosie
Je krijgt op zeer luie manieren een handjevol momenten waarin je meer lore kunt lezen tijdens het spelen, maar doe geen moeite. Je stuit op die momenten op een lijk en krijgt hun laatste gedachtes te lezen via hun brainlogs. Vaak gaat dit ook gepaard met het krijgen van een nieuwe gadget, wat waardevoller is dan de lore – en ik gebruik deze term heel losjes - die de game je voorschotelt.
Ik hoopte dat het einde een egg-splosieve plottwist zou hebben, maar kwam thuis van een koude kermis. Dit is het, folks: Bob versus Bionic Bay. En als je er zo naar blijft kijken, is het ook een verdomd creatief spelletje!

Tart de wetten van de natuur
Bob moet in totaal 23 levels trotseren, elk met eigen obstakels, valstrikken en de hoofdmechaniek van deze puzzelplatformer: veranderende wetten van natuurkunde, zwaartekracht en tijd. Het is enorm trippy als je er te lang over nadenkt, dus omarm de bizarre natuurregels die elk level net zo drastisch veranderen als de prachtige omgevingen en soms malle geluidseffecten.
Dat maakt het spel overigens ook enorm komisch en droog: de bijna Happy Wheels-achtige manieren waarop Bobs ledematen rondzwiepen, terwijl hij op gewelddadige manieren het loodje legt. RIP Bob.

Gebruik je koppie
Bionic Bay is een schoolvoorbeeld van ‘trial and death’: je moet doodgaan om beter te worden. Gebruik je koppie en tackle omgevingspuzzels, exploderende valstrikken en de vreemde wetten van de natuur op verschillende manieren om een bepaald platformlevel te trotseren. Je ontvangt gaandeweg ook een aantal gadgets die het platformen nog ingenieuzer en creatiever maken.
Denk aan een apparaatje waarmee je van plek kan ruilen met elk object naar keuze, ijzeren knokkels die voorwerpen wegbeuken, of de mogelijkheid om de tijd een paar seconden te vertragen. De mogelijkheden lijken zo bijna eindeloos om het level te halen… bijna.

Valkuilen
Naast het flinterdunne verhaal heeft Bionic Bay nog een aantal valkuilen die toch even benoemd moeten worden. Zo staat de camera het overgrote gedeelte van de game heel ver van de actie en wordt dit nauwelijks op creatievere manieren ingezet om meer diepte of “extra trippiness” toe te voegen. Het is een superlineair spel, terwijl het leveldesign soms veel interessanter en groter lijkt om elders op verkenning uit te gaan. Maar er zijn dus geen geheimen of extra paden die je kunt nemen.
Misschien is het grootste gemis wel het oorverdovende gebrek aan muziek. De geluidseffecten zijn erg sfeervol, maar op een paar uitzonderingen na missen de unieke levels écht een eigen tune. Zoals het whimsical winterwonderlandmuziekje in de bevroren Cryostatic-level (die van mij echt wel langer door mocht gaan dan slechts dertig seconden).

De suikerspin
Door deze voor- en nadelen zou ik Bionic Bay omschrijven als een suikerspin in gamevorm: het is smakelijk en smelt lekker weg op de tong, maar het is niet heel vullend door het gebrek aan bovengenoemde details en elementen. Het kan ook net zo verslavend zijn als een zoete suikerspin voor de liefhebber, maar daarom is het ook belangrijk om te weten in welke smaak je precies bijt.
Trek in een progressief uitdagende, komische en creatieve throwback naar ouderwetse platformers? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wil je meer verhaaldiepgang, worldbuilding, actie en net dat extra beetje meer verkenningsvrijheid waardoor dit spel écht onvergetelijk wordt en dagenlang door je hoofd blijft spoken? Dan zou ik je suikerverslaving elders voeden.
Bionic Bay is nu te spelen op pc en PS5.
Opmerkingen