Dit is een aangepaste versie van de Call of Duty: Advanced Warfare review uit PU #252, die eind november in de winkel ligt.
Het lijkt wel alsof men door de jaren heen de aandacht heeft verlegd van de singleplayer naar de multiplayer. Het is aan de ene kant logisch, want de multiplayer van Call of Duty is toch een van de meest gespeelde multiplayer-modi die er bestaat. Maar aan de andere kant, de vetste Call of Duty ervaring die ik heb gehad is de singleplayer campagne van Modern Warfare 1. Ik vroeg een van de devs van Sledgehammer hoeveel mensen nou daadwerkelijk de singleplayer opstarten en was stiekem verbaasd dat het er nog zoveel waren. Bijna de helft van de spelers speelt namelijk de campagne uit(!). Ter vergelijking met een pure singleplayer game: Assassin's Creed II werd door 40% van de spelers uitgespeeld.
Kevin Spacey
Het is dus begrijpelijk dat er nog zo ontzettend veel geld en tijd wordt besteed aan de campagne van Call of Duty. En in Advanced Warfare is dat ook aan alles te zien. Kosten noch moeite zijn gespaard om dit avontuur op een grootse manier te vertellen. Kevin Spacey en Troy Baker spelen de hoofdrollen en daarnaast is er nog een blik acteurs open getrokken die er door middel van motion capture fenomenaal uitzien. De cutscenes zijn zo filmisch opgezet dat ik stiekem dacht dat dit als een HBO serie niet zou misstaan, zo vet ziet het eruit.
Half-life achtig
De campagne bouwt voorzichtig op en als ik rondloop op het Atlas-complex ben ik verbluft door de schaal en de details. Het deed me een beetje aan Half-Life denken, je loopt rond in een wereld die zijn eigen ding aan het doen is, terwijl er nog niets aan de hand is. Het helpt je om gevoel te krijgen voor de wereld en de game. De missies zijn uiteraard voor een groot gedeelte knallen deluxe met een laagje ontploffingen en drama. Maar gelukkig is er door Sledgehammer ook veel aandacht besteed aan het afwisselen van het tempo. Zo heb je uiteraard de belachelijk hoge adrenaline-actie waar de serie bekend om staat, maar weet het ook te verrassen met missies die een veel lager tempo hebben en waarbij je subtieler te werk moet gaan. Er is zelfs een sandbox missie waar je stealthy te werk moet gaan.
Verwende klootzakken
De campagne is dik in orde; de actie is vet, het geluid is fenomenaal, de acteurs en motion capture zijn prima deluxe, de locaties zijn exotisch en kleurrijk, er zitten uiteraard de nodige plottwists in en dit jaar is ie ook een stukje langer gemaakt: de campagne duurt zo'n 6 a 7 uur. Toch moet ik eerlijk bekennen dat, ondanks dat de campagne een stuk beter is dan Ghosts, het slechts af en toe de immersie en de jaw dropping ervaring is waar de serie eerder wel toe in staat was. Of zijn we gewoon een stel verwende klootzakken geworden? Feit blijft dat de single player niet de mode is waar je het meeste plezier uit zult halen in AW.
Exo Survival
Naast de klassieke multiplayer is er ook in deze Call of Duty weer een co - op mode. Er zijn geen zombies of aliens deze keer, maar je vijanden zijn gewoon gasten. Gasten met snipers, gasten met cloaks, shotguns, drones, noem het maar op. In Exo Survival speel je met vier man co - op in de normale multiplayer maps en neem je het op tegen golven van vijanden terwijl je tussen de rondes door wapens en gear kunt upgraden. De modus is vrij simpel van opzet, je kunt geen delen van maps unlocken of traps zetten, je hoeft geen dingen te bouwen of stukjes van je hide-out te repareren, het is gewoon met je matties zoveel mogelijk waves zien te doorstaan. Ik vond het een vermakelijke modus, maar ik heb het idee dat hier niet zoveel tijd en energie in is gestoken als in de andere modi en de replaywaarde is dan ook niet al te hoog.
De CoD succesformule
Je hebt uiteraard al doorgescrolld, het cijfer bekeken en nu vraag je je af waarom ik deze game dan in hemelsnaam zo'n hoog cijfer geef. Het antwoord is simpel: het boosten. Toen Sledgehammer dit aankondigde had ik nog geen idee dat zo'n 'simpele' aanpassing, zo'n grote invloed zou kunnen hebben op de gameplay. De exosuits minimaliseren de voorspelbaarheid van de game en maakt het minder saai. Voor een n00b wordt de game iets lastiger om meester te maken, maar we krijgen daar gameplay voor terug die veel diverser en dieper is dan welke Call of Duty dan ook. Een toffe kill had je wel eens in Call of Duty, een triple headshot, een crazy wallbang, of iets in de trant van een 360 no-scoper deluxe. Maar een knallende topkill waar je gillend van in extase raakt, dat had je nog nooit gehad. En dat is nu wel anders, de regels zijn herschreven. Sterker, de boosts zijn een gouden greep voor de multiplayer (zeker de competitieve) van Call of Duty en het transformeert deze game van een succesformule in een must play-formule. Mocht je dit trouwens niet willen, kun je altijd nog Classic Mode gaan spelen, waar de Exo-suits zijn uitgehaald. Je kunt in Classic Mode alle 13 (met Season Pass 14) maps spelen, maar ik kan me echter niet voorstellen waarom je dat in hemelsnaam zou willen doen.
Lot uit de loterij
Een tweede reden is de loot. Het klinkt eigenlijk heel lame, loot in Call of Duty. Maar het is echt onwijs tof en supergoed gedaan. Er zijn rond de 350 verschillende soorten wapens en meer dan 1000 verschillende stukken gear in AW. Door challenges te doen, krijg je speciale gear, door emblems te verdienen krijg je gear, simpelweg door een bepaalde tijd in de game te zitten, krijg je supply drops en zo heb je binnen de kortste keren een unieke Call of Duty avatar. Je kunt met hele speciale achievements complete gear-sets winnen, bijvoorbeeld omdat je met je team in Ranked Play kampioen wordt in de Silver Division. Hoe harder je owned, hoe meer unieke shit je kunt unlocken en hoe toffer je eruit gaat zien. Dit zorgt ervoor dat je die challenges blijft doen en blijft spelen voor toffere gear en wapens. Zo creeer je je eigen Call of Duty avatar en dat is vetter dan ik had verwacht. Houd er wel rekening mee dat sommige gear een bepaalde tijdsduur heeft; gear uit supply drops blijft voor altijd bij je, maar een speciale helm die je krijgt als je de Bloodshed medaille hebt gewonnen, is na vijf potjes expired.
Ranked Play
Sledgehammer heeft in feite gekeken naar alle Call of Duty multiplayers en ervoor gezorgd dat de belangrijkste dingen overeind blijven staan. Zo komt League Play terug, maar dan in de vorm van Ranked Play. Je speelt in teams van 4, met je vrienden of je springt bij andere gasten in een team. Samen kun je 7 divisies doorlopen in seizoenen die een maand duren. Kut aan publics rocken is dat niemand samenwerkt en iedereen eigenlijk maar wat aan loopt te kloten, terwijl ik een type ben die graag modi speelt waarbij je samen moet werken, zoals domination. Ik ben zo ontzettend blij dat deze modus terug is, en het mooie is dat je nu ook XP en loot verdient in Ranked Play. Nog meer reden om een team bij elkaar te scharrelen na de launch dus!
Beste multiplayer ooit
Call of Duty: Advanced Warfare heeft mij compleet ingepakt op gebied van gameplay, ik vind dit de beste multiplayer in een Call of Duty ooit. Misschien is dat het beste te illustreren met mijn favoriete moment in deze multiplayer tot nu toe.
Op mijn knieen kom ik de hoek om glijden en zie mijn doel al opdoemen, ik schiet een stun granaat in de controlekamer en eentje richting de vlag. Een gast met een roze zonnebril en gele scheenbeschermers komt uit de lucht vallen, recht voor mijn neus, het gaat zo snel dat ik niet eens registreer dat ik de trekker overhaal. De roze zonnebril vliegt door de lucht – zonder hoofd heb je toch niets aan dat ding. De stun granaten ontploffen en ik ram een verdwaasde gast met een rotgang tegen de muur aan. Terwijl zijn botten kraken opent een andere schavuit vanuit mijn blinde hoek het vuur. De kogels raken alleen de muur, want dankzij een boostjump bekijk ik het slagveld binnen een seconde vanuit vogelperspectief. De kogelregen die volgt ontwijk ik met een soepele boost naar links, en met een harde knal suis ik naar beneden en plant ik een knie met exoskelet in zijn nek. Morsdood. En de vlag? Die is veroverd.
Opmerkingen