Grote triple-A games van tegenwoordig kosten tientallen, soms wel honderden miljoenen euro’s om te maken en uit te brengen. Er wordt daarbij vaak ook miljoenen euro’s gestopt in de marketing en promotie van de game rond de launch, om de verkoopaantallen een boost te geven. Hierdoor duurt het voor bepaalde games soms jaren voordat er winst gemaakt kan worden, maar Capcom laat weten dit probleem niet te hebben.
Capcom doet niet echt mee in de trend van grote promoties en laat weten gemiddeld gezien ‘maar’ een jaar, tot anderhalf jaar na launch van een game al winst te maken. Tijdens een Q&A voor investeerders liet Capcom het volgende weten:
“Recently, there has been a trend in the industry of spending large amounts on advertising and promotions just before and after release to kickstart initial sales, but we have not traditionally used such methods. We calculate the costs for promotions based on expected performance and take a long-term approach to sales. On average, we can recover development costs within about one to one and a half years after release, so even if we lower the selling price afterward, once costs are recouped we expect profit margins of 80-90%. Our marketing approach remains unchanged.”
-
Nu zijn echt niet alle games van Capcom grote verkoopsuccessen geweest de afgelopen jaren, maar als dit werkt voor de studio is het helemaal mooi.
Opmerkingen