De meest iconische boksgames door de jaren heen

Geplaatst: 14 november om 15:00
Undisputed is nu uit op consoles en pc en markeert de eerste keer in tien jaar dat er een nieuwe boksgame beschikbaar is voor de fans. Reden genoeg om terug in de tijd te duiken en te kijken naar de meest iconische en invloedrijke boksgames van de afgelopen vijftig jaar!

Dit is een partnerbijdrage van Plaion. Lees hier wat dit betekent.

Boksen is een eeuwenoude sport. Hoewel de populariteit tegenwoordig achter die van MMA ligt, zijn namen als Tyson, Ali en Mayweather nog altijd niet uit onze popcultuur weg te denken. Omdat boksen al zo lang bestaat, zijn er al sinds games bestaan spellen rondom deze sport te vinden.

Heavyweight Champ (1976)

Deze titel komt je mogelijk niet bekend voor. Dat komt vooral doordat deze game ouder is dan menig PU-bezoeker. Heavyweight Champ kwam in de jaren zeventig uit en mag zichzelf kronen als allereerste boksgame ooit. Het kwam in arcadekastvorm uit en werd uitgebracht door Sega. Heavyweight Champ werd echter niet met een typische arcadejoystick gespeeld, maar met een bokshandschoen!

Heavyweight Champ

Op de kast zaten namelijk twee handschoenen die je kon bewegen om verschillende meppen uit te delen. Als je de handschoen bijvoorbeeld omhoog tilde, dan ging je voor een hoge klap. Vooral in 1976 was deze manier van gamen vrij revolutionair en je zou zelfs kunnen zeggen dat het een van de eerste games is met motion controls. De game kreeg in 1987 een remake, maar deze werd vrij snel overschaduwd door een andere titel uit datzelfde jaar.

Punch-Out!! (1987)

Punch-Out!! is misschien wel de meest iconische en geliefde boksgame van de afgelopen decennia. Het spel verscheen oorspronkelijk in 1984 in de arcades, voordat het drie jaar later een heuse NES-klassieker werd. De game was ontwikkeld door Nintendo’s eigen R&D-afdeling en stond breder bekend als Mike Tyson’s Punch-Out!! door de toevoeging van bokser Tyson als personage in de game. Toch was Tyson niet de voornaamste reden waarom Punch-Out!! zo iconisch is.

-F0HKExfKRB-033EkJkQdpQ

Little Mac was namelijk hét personage van de game, iemand die vandaag de dag zelfs nog bekend is. Terwijl je met hem verschillende vijanden langsgaat, merk je dat de game meer draait om patronen herkennen en timing, dan om realistisch boksen. Met combinaties van verschillende klappen en star punches voelt Punch Out!! dan ook veel meer arcade dan een bokssim. Deze speelse manier van boksen was erg toegankelijk, maar tegelijk uitdagend. We hebben na 2009 op de Wii geen nieuwe Punch-Out!! meer gehad, maar Little Mac is sinds Super Smash Bros. Brawl (2008) wel een vaste gast in het rooster van de Smash-franchise en maakt soms een cameo in andere Nintendo-games.

Ready 2 Rumble Boxing (1999)

In 1999 is het 3D-tijdperk van gaming ingegaan. Met consoles als de Nintendo 64, PlayStation en Dreamcast krijgen we nu een nieuwe diepte in games te zien. Daarmee komt ook de eerste golf 3D-boxgames in de schappen. Ready 2 Rumble is één van deze games en kwam oorspronkelijk uit op de Dreamcast. Later volgden nog ports voor de PlayStation, Nintendo 64 en zelfs de Gameboy Color. Goed, laatstgenoemde was natuurlijk niet in 3D, maar boxen op een handheld was ook vrij nieuw!

Ready 2 Rumble Boxing

Ready 2 Rumble Boxing is een lekkere over-de-top boksgame die zichzelf niet al te serieus neemt. Door de toevoeging van een driedimensionale ring heb je nu nog meer controle over je bokser. Ook fijn is dat je de keuze hebt uit meerdere boksers om te besturen. Sorry Little Mac, soms willen we wat variatie! Tijdens het knokken in deze game verzamel je letters die uiteindelijk het woord RUMBLE spellen, een beetje als de SKATE-modus in Tony Hawk Pro Skater, dat slechts vier dagen na Ready 2 Rumble Boxing verscheen. Kennelijk hield men destijds van letters verzamelen. Eenmaal alle letters verzameld kun je een speciale aanval doen die uniek is voor het personage waarmee je speelt.  Ready 2 Rumble bood vooral gewoon dom plezier – ook niets mis mee!

Wii Sports (2006)

Tussen Ready 2 Rumble en Wii Sports kwamen genoeg andere boksspellen uit, maar wij gaan door naar de volgende iconische release: Wii Sports. Dat is natuurlijk niet een boksgame pur sang, maar het bracht ons allemaal voor de tv met het verslavende bowlen en het hilarische tennis. De boksmodus in het spel was misschien niet zo populair als bovengenoemde modi, maar het deed toch wat revolutionairs binnen het genre.

Wii Sports

We hebben het natuurlijk over de bewegingsgevoelige besturing. Eindelijk konden we de lucht meppen om in-game rake klappen uit te delen. Niks leuker dan vijftien linkerhoeken uitdelen aan je hulpeloze ouders - in de game natuurlijk - die er niks van snapten. Een paar jaar later verscheen Wii Sports Resorts, dat een soort zwaardensport introduceerde. Het was deze sport die uiteindelijk boksen verving in Nintendo Switch Sports uit 2022. Afijn, Nintendo had ook al de ongebruikelijke boksgame Arms uitgebracht op de Switch, dus we vergeven het ze!

Fight Night Champion (2011)

Tussen alle oude en speelse boksgames door kwam EA met de Fight Night-franchise. Deze reeks begon in 2004 en kreeg drie directe vervolgen, tot Fight Night Round 4 in 2009. De games gingen volledig voor realisme, met strakke graphics en een revolutionair mepsysteem genaamd Total Punch Control. Dit gaf spelers de vrijheid om de manier van hun meppen te bepalen door de rechter joystick te gebruiken. Latere delen voegden daar nog real-time physics, zwellingen en blauwe plekken aan toe en daardoor begon de serie meer bekend te staan om de iconische slow-motion-klappen.

Fight Night Champion

Het is echter het laatste deel in de franchise die onze volledige aandacht verdient. Fight Night Champion kwam alweer dertien jaar geleden uit, maar oogt nog altijd behoorlijk realistisch. Daarbij introduceert het een gedetailleerde verhaalmodus waarin je jezelf letterlijk vanuit de gevangenis omhoog knokt naar professionele gevechten. Het verhaal is verrassend boeiend voor een boksgame, ondanks alle clichés, en heeft tussenfilmpjes en voice acting. De ervaring stond in sterk contrast met alle andere boksgames van die tijd, gezien het eens niet een standaard carrière was waarin je een paar kampioenschappen wint. Gevechten kregen betekenis, omdat je weer recht tegenover iemand die je kenden van vroeger stond. De Fight Night-franchise nam de bokssport serieuzer dan alle andere games tot dan toe, met uitstekende resultaten.

Undisputed (2024)

Het bleef na Fight Night Champion helaas maar akelig stil in het genre. Er kwamen weinig noemenswaardige games uit die écht dat gevoel van boksen wisten terug te halen. Alleen daarom is de release van Undisputed al noemenswaardig. Dat we na meer dan tien jaar weer een volwaardige, realistische boksgame mogen ontvangen!. Maar hoe ziet zo’n game er anno 2024 nou uit?

Undisputed

Undisputed zet volledig in op realisme en authenticiteit, met physics die compleet ingesteld zijn op het echte boksleven en talloze vechtstijlen die je op je zelfgemaakte personage kunt toepassen. Spelers krijgen volledige controle over niet alleen het handwerk, maar ook het voetenwerk, de hoeken waar je vanuit beweegt en diepgaande verdedigingstechnieken. De carrièremodus gaat ook erg diep: van managers regelen, tot actief zijn op social media om zo bekend genoeg te worden dat je mee mag doen aan de grotere matches. Ga je een dagje rust nemen voor de grote wedstrijd, of ga je toch voor wat training? Dergelijke keuzes zijn allesbepalend. En als de carrièremodus niks voor jou is, kun je altijd nog duiken in de competitieve online modi, zoals tournaments en ranked.

Undisputed is nu beschikbaar op PS5, Xbox Series X/S en pc.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.