Death Stranding 2-ontwikkelaars zijn aan het 'crunchen'
Dat heeft bedenker en Kojima Productions-oprichter Hideo Kojima laten weten op X. "Het is de meest veeleisende periode van gameontwikkeling - zowel fysiek als mentaal - ook wel bekend als 'crunch time'", aldus de beste man. "Naast het mixen en opnemen van Japanse stemmen, hebben we een berg met taken: opmerkingen schrijven, uitleg, essays, interviews, discussies, werk niet gerelateerd aan de game. Het is enorm moeilijk."
'Crunch' is de periode voor de release van een game wanneer ontwikkelaars extra hard moeten werken en vaak ook langere werkdagen maken (of in het weekend werkend) om een game op tijd af te krijgen. Aangezien dit vaak enorm vermoeiend voor werknemers is, wordt er zeker tegenwoordig enigszins op neergekeken binnen de game-industrie, al komt het voor zover bekend nog regelmatig voor.
Kojima plaatste ook een tweet waarin hij zich afvraagt hoeveel jaren hij dit werk nog vol kan houden. "Op deze leeftijd kan ik niet anders dan mijzelf afvragen hoelang ik nog creatief kan blijven. Ik wil de rest van mijn leven doorgaan, maar is het nog tien jaar? Twintig? Elke dag voelt als een race tegen de klok. Zelfs op 87-jarige leeftijd is (filmregisseur) Ridley Scott nog actief. En toen hij de 60 voorbij was - mijn huidige levensfase - creëerde hij het meesterwerk Gladiator."
In de loop van dit jaar komt als het goed is Death Stranding 2: On the Beach uit op PlayStation 5. Verder werkt Kojima aan de horrorgame OD en de spionagethriller Physint.
Opmerkingen