DirectStorage op pc gedemonstreerd met Forspoken
Microsoft rolde de DirectStorage-api vorige week uit voor Windows-ontwikkelaars, met direct de aankondiging dat Forspoken als eerste demonstratie zou dienen. Luminous Productions maakte dat gisteren hard met een presentatie van de huiseigen Luminous Engine op GDC 2022.
DirectStorage is al langer bekend als opslagoptimalisatie voor de laatste generatie Xbox-consoles, maar komt langzaam maar zeker ook overwaaien naar Windows 11 en Windows 10. De technologie verplaatst speldata sneller in gecomprimeerde vorm en laat de gpu — het eindstation voor de data — de bestandspakketjes pas 'uitpakken'. Zodoende worden centrale processors minder zwaar belast en zouden laadtijden verkort kunnen worden.
In de video over technologie in Forspoken wordt DirectStorage gedemonstreerd op drie verschillende opslagapparaten. Zoals eerder aangegeven werkt de technologie het beste op snelle NVMe-ssd's, maar ook traditionele SATA-apparatuuur is compatibel met DirectStorage. Zelfs ouderwetse harde schijven zouden nog een snelheidsbonus aan de technologie overhouden, al is het verschil vooralsnog onmeetbaar.
Luminous Productions gaf geen vergelijkingsmateriaal met non-DirectStorage-opslag. Laadtijden van slechts 1,7 seconde op een NVMe-ssd zijn niet verkeerd, maar hoe de game zich verhoudt tegen minder geoptimaliseerde data is vooralsnog niet bekend.
Middels Luminous Productions' presentatie liet de ontwikkelaar ook weten te werken aan het ondersteunen van FidelityFX Super Resolution 2.0 (FSR 2.0). De game zou momenteel, naast DirectStorage, al de eerste FSR-technologie ondersteunen, maar Forspoken dient voor de release op 11 oktober over te stappen op de nieuwe upscalingtechnologie.
Opmerkingen