Epic-CEO: Exclusives zijn enige manier om game-industrie te beïnvloeden

Geplaatst: 26 juni 2019 om 13:08Aangepast: 22 augustus om 08:57
Tim Sweeney, de oprichter en directeur van Epic Games, zegt op Twitter dat het exclusief lanceren van games op de Epic Games Store de enige manier is om de game-industrie te beïnvloeden.

Wanneer iemand op Twitter vraagt waarom Epic niet gewoon vraagt om een game naar de Epic Games Store te brengen, in plaats van deze op een agressieve manier te kapen, reageert Tim Sweeney dat dit de kernstrategie is van het bedrijf om te kunnen concurreren met andere grote digitale winkels. "We geloven dat exclusives de enige manier zijn om de 70/30-omzetverdeling op zo'n grote schaal te veranderen, dat het permanent invloed heeft op de hele game-industrie", aldus Sweeney. Hiermee refereert hij naar het omzetaandeel van ontwikkelaars op Steam. Momenteel krijgen ontwikkelaars namelijk 70 procent van de opbrengst wanneer er een aankoop wordt gedaan via Steam, wat volgens Sweeney en Epic niet genoeg is.

Sweeney noemt als voorbeeld dat verschillende uitgevers, waaronder EA, Activision en Ubisoft, jaren hebben gewerkt om een eigen digitale winkel op te zetten. Toch komen deze winkels volgens hem lang niet in de buurt van de schaal van Steam, ondanks de functionaliteiten van de platformen. "De mogelijkheid om games met korting te verkopen is hierdoor gelimiteerd", aldus Sweeney.

Op het argument dat de strategie van Epic Games niet redelijk is, zegt Sweeney dat de oplossing proportioneel is aan het probleem dat ze willen oplossen. De 30 procent waar Valve nu beslag op legt is volgens hem namelijk meer dan de totale winst van de ontwikkelaars. Ook zou het bereiken van een 88/12-omzetverdeling in de game-industrie leiden tot meer investeringen van uitgevers en ontwikkelaars.

Ralph van DodewaardRedacteur bij Gamer.nl en de tafeltenniskoning op de redactie.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.