Epic-ceo: “Games met gigabudgetten verkopen slecht om generatiewisseling”
Tijdens Unreal Fest in Seattle gaf hij aan dat het metaverse toch wel degelijk de toekomst van gaming is. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het metaverse nu precies is, heeft een game als Fortnite die maar blijft groeien wel een belangrijke voorbeeldfunctie, stelt Sweeney. Zeker nu hij veel games met grote budgetten ziet falen.
Fortnite bestaat al heel lang en tikte de 110 miljoen actieve gebruikers aan. Sweeney: “Een van de uitingen [van die verandering] die we op dit moment zien, is dat veel games worden uitgebracht met hoge budgetten en dat ze lang niet zo goed verkopen als verwacht. Terwijl andere games het ongelooflijk goed doen. Wat we zien is een echte trend waarbij spelers zich richten op de echt grote games waarin ze met meer vrienden kunnen spelen.”
Fortnite
De waarde van een game en hoe deze wordt beschouwd groeit evenredig met het aantal vrienden waarmee je verbinding kunt maken, stelt hij. Dat geldt voor samen gamen of chatten, virtuele concerten bezoeken of andere virtuele dingen doen. “Sommige mensen zullen het de metaverse noemen. En we zijn het er niet allemaal over eens wat dit betekent. Sommige mensen denken bij het woord 'metaverse' aan wat Facebook doet met VR en nu AR. Sommige mensen gebruiken de metaverse om alles te beschrijven wat ze niet leuk vinden aan het huidige Fortnite-seizoen.”
Hij denkt dat het succes van Fortnite onder andere komt doordat merken Fortnite weten te vinden. Disney, Star Wars, maar ook muzikanten en grote retailmerken. “Iedereen komt samen om een wereldklasse entertainment-ervaring te creëren die maar doorontwikkelt. Dat is wat ik denk dat de toekomst van gaming is.”
Epic is de maker van Fortnite, dus zijn verhaal voelt soms wat 'wij van WC-eend'. Maar Fortnite daargelaten, denk je dat hij een punt heeft: zitten we in een generatiewisseling naar een meer sociaal gameleven?
Opmerkingen