Eyetrackingbedrijf verzorgt technologie voor PlayStation VR2
Fabrikant van eyetrackingtechnologie Tobii meldt dat zijn technologie in de PS VR2 gebruikt zal worden. “PlayStation VR2 zet een nieuwe standaard neer voor immersive virtualreality-entertainment en zal miljoenen gebruikers van over de hele wereld in staat stellen de kracht van eyetracking te ervaren”, aldus Tobii.
“Onze partnership met Sony Interactive Entertainment is bevestiging van Tobii’s wereld leidende technologische mogelijkheden om geavanceerde oplossingen te maken op massale schaal.” Het bedrijf zegt vanaf dit jaar al omzet te kunnen genereren als onderdeel van de deal. Sony heeft de deal nog niet bevestigd.
Tobii verkoopt camera’s voor eyetracking en hoofdbewegingen met een adviesprijs van rond de 230 euro. De camera’s gebruiken een optische sensor op basis van infrarood om de bewegingen van de gebruiker zijn ogen te volgen, en zijn geschikt voor gebruik bij meer dan 50 games (waaronder Far Cry 6 en Flight Simulator). In die games kunnen gebruikers bijvoorbeeld schieten naar waar ze kijken.
Sony maakte eerder dit jaar al bekend iets met eyetracking te willen doen in de PS VR2. “Met eyetracking detecteert de PS VR2 de bewegingen van je ogen, waardoor een simpele blik in een specifieke richting een extra input kan vormen voor een gamepersonage”, zei het bedrijf destijds. “Dit stelt spelers in staat op een intuïtievere manier te besturen, wat verhoogde emotionele reacties en een nieuw niveau van realisme in gaming mogelijk kan maken.”
SIE bevestigde ook dat de PS VR2-headset zogenaamde Foveated rendering ondersteunt, waardoor een game op basis van eyetracking de grafische kwaliteiten naar beneden kan halen in het perifeer zicht. Daardoor zou meer rekenkracht overblijven voor waar de gebruiker daadwerkelijk naar kijkt, wat betere graphics op moet leveren.
Opmerkingen