F1 2020 review (PS4) – Codemasters flikt het weer

Geplaatst: 6 juli 2020 om 08:21
Eindelijk: na máánden wachten zijn de Formule 1-motoren weer gestart. Ook F1 2020 ligt bijna in de winkels en da's dit jaar je enige kans om een Grand Prix op Zandvoort mee te maken. Maar biedt de game nog meer?

Als we F1 2020 mogen geloven wordt dit een uiterst competitief seizoen. Meteen in mijn debuutrace pakt Ricciardo z'n eerste Renault-overwinning, scoort Raïkkonen op z'n 40e doodleuk een tweede plaats en completeert Ferrari's wonderkind LeClerc het podium. En ik? Ik pak een lousy P5, nadat ik nog zo veelbelovend van pole was gestart. Maar ja, verkeerd beoordeelde safety car-situatie en hoppa, weg overwinning.

Toch: mijn team, de Mokum Maniacs (compleet in rood-witte Ajax livery), klaagt niet. Een vijfde plek in je eerste Grand Prix, da's dikke priem!

F1 2020

De top, ouwe!

Dat je nu zelf een team kunt creëren is zonder twijfel de belangrijkste nieuwe feature in F1 2020. Van tevoren was ik hier wat sceptisch over. Is het, in een game die verder druipt van het realisme, niet raar om met een nepteam met nepkleuren en nepcoureurs te rijden? Het antwoord is gelukkig een volmondig 'neen', want je kunt je team echt tot in detail aanpassen. Zo voel je je al snel thuis in het circus dat Formule 1 heet.

Je kiest sponsoren, een teamgenoot, een huurmotor, teamkleding en zelfs een eigen logo. Tussen races door geef je antwoord op de bekende persvragen (‘waarom reed je je teamgenoot nou wéér van de baan?’) en ontwikkelt je R&D department zich suf aan upgrades. Omdat het nu echt om je eigen team gaat, jouw baby'tje, deed ik nog nét even harder m'n best. Zelfs de testritjes, normaal gesproken het eerste wat ik in F1-games skip, deed ik nu met plezier. Alles om de Mokum Maniacs naar de top te brengen, ouwe!

De toevoeging van je eigen team is echt een gouden greep. Het RPG-achtige gepiel met sponsoren en upgrades zorgt voor een stukje verdieping. Wil je echter gewoon puur en alleen racen, dan biedt F1 2020 je natuurlijk ook gewoon de bekende kost als een 'normale' career, multiplayer (met splitscreen!) en losse GP's.

F1 2020

Wheel-to-wheel

Computergestuurde tegenstanders zijn in F1 2020 zeer agressief. Zien ze een gaatje of willen ze hun plek verdedigen, dan doet de AI dat met verve. In voorgaande F1-games kon je vaak een stuk later remmen, waardoor je andere wagens als het ware blokkeerde bij het ingaan van de bocht. De computer koos dan regelmatig het hazenpad. In 2020 echter werkt deze bullying-tactiek niet meer. Tegenstanders laten hun bolide gewoon staan of, knapper nog, begrijpen wat je gaat doen en laten jou als een soort torpedo de bocht nemen waarna ze zelf de apex pakken. Ook als ze zelf aanvallen zijn ze meedogenloos. Openingen duikt de AI meedogenloos in, al gaat ie hierin soms wat ver. Je tegenstander 'opvangen' tot hij ongeveer halverwege je auto is en vervolgens buiten de baan duwen werkt vaak nét iets te goed. Totdat hun wiel klem komt te zitten achter je sidepod en je beiden van de baan vliegt, natuurlijk...

Voor racefanaten is er weinig bevredigender dan een felbevochten eerste plek in de laatste ronden van een volledige, zestig plus ronden durende Grand Prix te verdedigen. Het timen van de bochten, strategisch de deur dichtgooien en soms wheel-to-wheel gaan: dat is waarom je deze game speelt. Helemaal als je schade op simulatie hebt staan zonder flashbacks en het kleinste foutje je de kop kost. Kies je een wat minder team als HAAS of AlphaTauri, dan geldt trouwens hetzelfde voor vechten voor P10. Heerlijk...

f1 2020

Gevoel van snelheid

Kleine grafische verbeteringen, zoals een drukkere pitstraat en realistischere weerseffecten, zorgen dat F1 2020 er slicker uitziet dan ooit. Toch blijft de game achter op de Forza's en Gran Turismo’s van deze wereld. Screen-tearing, een issue dat de serie al sinds 2015 parten speelt, is nog altijd present. Ook ogen zaken als podiumceremonies en persinterviews door de houterige, zielloze personages allesbehalve magisch. Maar eenmaal op de baan is het gevoel van snelheid immens, en gecombineerd met de heerlijke sound (luister naar dat raspende geluid van die curbstones) heb je echt het gevoel middenin de F1 te zitten. Dat doet Codemasters erg goed.

De game gebruikt verder alle assets van het seizoen 2020, dus inclusief de circuits van Hanoi en Zandvoort. Daarnaast zit er gewoon publiek op de tribunes, en dat ziet er bijna een halfjaar na het laatste real-life sportevenement waar publiek bij aanwezig was bijna nostalgisch uit. Laten we hopen dat het zo snel mogelijk ook weer in het echt kan.

f1 2020

BORING!

Ik kijk opzij, naar de TV in m'n woonkamer. Op Ziggo is net de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk afgelopen. Bottas en Hamilton scoren de zoveelste Mercedes 1-2, met Max Verstappen liefst op een halve seconde. De Ferrari's zijn in geen velden of wegen te bekennen. Man man man, hebben we daar nou al die maanden op gewacht? Wat een sof...

Net als vorig jaar lijkt Codemasters' game de beste manier om een competitief F1-seizoen te beleven. Tel daar de toevoeging van alle 22 officiële F1-tracks, alsook de mogelijkheid om je eigen team te maken bij op, en het moge duidelijk zijn: F1 2020 is wederom een must-have voor de echte F1-fan.

Conclusie


Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen