Fifa 22 preview – Ruim baan voor de nieuwe generatie

Geplaatst: 20 juli 2021 om 17:15
Na een EK om te janken ging bij Lars al snel het vizier op het nieuwe seizoen. Wat zijn de meest spraakmakende transfers? Hoe zien de nieuwe shirtjes eruit? Waar speelt Lionel Messi straks en maakt Nathan Rutjes toch nog onverwachts een comeback? En de allerbelangrijkste vraag: wat is er allemaal nieuw in Fifa 22? Op dat laatste kreeg hij alvast antwoord.

HyperMotion. Dat is het sleutelwoord waar de hele onthullingstrailer van Fifa 22 om draait. Dat is natuurlijk weer een prachtige marketingterm die precies helemaal niets zegt. De trailer, vol met fancy wireframes en cybereffectjes die me deden denken aan de intro van Euro 2000, laat zien dat het iets te maken heeft met retestrakke motion capture- pakken. Gelukkig kon Line Producer Sam Rivera wat meer ingaan op wat HyperMotion nou écht is.

11 tegen 11

Voor Fifa 22 gebruikt EA motion capture-pakken van Xsens. Voorheen werd natuurlijk ook motion capturing gebruikt, maar dan meestal in een studio. De animaties werden heel specifiek opgenomen. De ‘voetballer’ kreeg dan de opdracht een bepaald trucje te doen, of een aantal keer op doel te schieten. Je krijg daarmee weliswaar echte bewegingen, maar niet opgenomen tijdens een echte situatie. Dat is nu anders.

Door die trainingspak-achtige kostuums van Xsens kan de acteur heel vrij bewegen en de opnames kunnen ook nog eens vrijwel op iedere locatie plaatsvinden. En dus dacht EA: waarom sturen we niet gewoon tweeëntwintig échte spelers het heilige gras op voor een potje écht voetbal? En zo geschiedde.

‘Zo’n echte wedstrijd resulteert in een hogere intensiteit, het is allemaal een stuk atletischer,’ legt Rivera uit. Het ging er op het veld zelfs zo serieus aan toe, dat er een scheidsrechter aan te pas moest komen om de sessies in goede banen te leiden.’

Omdat de spelers met deze werkwijze ook gecaptured worden terwijl ze niet aan de bal zijn, beschikt EA ook nog eens over een schat aan subtiele animaties die spelers menselijker moeten maken. Denk aan een speler die zweet wegveegt, of schreeuwt naar een teamgenoot.

Van het aannemen van de bal, tot de duels in de lucht, maar ook de manier waarop spelers als een team meebewegen met het spel en overschakelen tussen aanvallen en verdedigen; op ieder vlak heeft EA dankzij deze nieuwe werkwijze gigantisch veel nieuwe animaties kunnen opnemen. EA voegt dit jaar zelfs ruim drie keer zoveel animaties toe als dat normaal gebruikelijk is bij een nieuwe Fifa. Meer is altijd beter!

Fifa 21

Machine learning

Maar al die nieuwe animaties vertellen slechts het halve verhaal van HyperMotion. Ook de manier waarop de animaties op het scherm worden getoverd, is onder de motorkap drastisch aangepast. Daarvoor past EA voor het eerst machine learning toe. Dat klinkt wederom natuurlijk weer lekker gewichtig, maar het moet vooral resulteren in een soepelere overgang tussen alle animaties.

Hoe het technisch precies werkt is ingewikkeld om uit te leggen, maar de machine learning-algoritmes voorspellen als het ware alvast allerlei verschillende volgende animaties. Tijdens het rennen kan er daarom al rekening worden gehouden met wat erna komt; gaat een speler schieten? Of moet hij juist net even inhouden om de bal goed aan te kunnen nemen? Eigenlijk precies zoals een echte voetballer erover nadenkt.

Juist op dat soort beslissende momenten zag je in vorige Fifa’s erg vaak een schokkerige overgang tussen twee animaties, omdat de voeten van de speler bijvoorbeeld eigenlijk niet op een natuurlijke manier uit zouden komen. De speler ‘sprong’ dan plots in een schiethouding, of hinkelde het laatste stapje. Juist dat probleem moet door deze machine learning ‘flow’ worden opgelost.

Fifa 21

Maar hoe speelt het?

Dat klinkt allemaal natuurlijk leuk en aardig, maar waarschijnlijk wil je nu weten wat je hier in de praktijk allemaal van merkt. Gelukkig heb ik inmiddels ook zelf al wat potjes Fifa 22 op de PS5 achter de kiezen. Er vallen vrijwel meteen twee dingen positief op: spelers zijn behendiger in het aannemen van de bal, en keepers zijn eindelijk niet meer volkomen achterlijk.

Die twee aspecten zorgen er samen voor dat Fifa 22 een stuk vloeiender en realistischer oogt. Spelers nemen de bal met gemak aan vanaf de borst op de voet, of tikken de lederen knikker behendig van de ene voet naar de ander om zo gelijk weg te draaien richting een opening. Maar omdat keepers hun ledematen beter gebruiken, is het spelbeeld beter in balans.

Er ontstaan prachtige kansen, maar de doelmannen zetten daar regelmatig katachtige reddingen tegenover. Keepers weten bovendien een bal vaker dood te slaan, waardoor ze zichzelf de kans geven in de tweede instantie de bal klemvast te pakken, in plaats van dat er een reboundgoaltje valt. Het hysterische van Fifa 21 lijkt wat tot rust te zijn gekomen, zonder dat het meteen saai wordt. Of althans, dat lijkt nu zo, wie weet hebben we na vijftig potjes weer zoveel routine opgebouwd dat we wel weer 6-11 op het scorebord toveren.

Leggen we de bètaversie echt op de pijnbank en analyseren we elke replay frame voor frame, dan lijkt dat hele machine learning-verhaal alleen nog niet echt zijn vruchten af te werpen. Vooral bij het schieten springen spelers nog net zo vaak onnatuurlijk in de houding. Soms zien we zelfs stilstaande voeten een halve meter opschuiven, alsof ‘ie op ijs staat. Ook kwam het nog vaak voor dat een bal helemaal niet geraakt werd, maar toch van richting werd veranderd. Goed, daar is het een bèta voor, zullen we maar denken. 

En de vorige generatie dan?

Klinkt dus best vet, maar let wel op: HyperMotion – en alles dat daarbij komt kijken – is alleen op de nieuwe generatie spelcomputers te bewonderen. De PlayStation 4 en Xbox One worden nog niet helemaal vergeten; EA belooft een aantal tweaks aan onder andere het gedrag van de bal en de keeper. Als daarmee ook de katachtige reddingen worden bedoeld, is dat tenminste nog één grote vooruitgang, maar het klinkt al met al zelfs op papier vrij dun.

Ongetwijfeld zullen alle inhoudelijke aanpassingen aan FUT, Volta en de carrièremodus hun weg nog wel vinden naar de vorige generatie consoles, daarover zal EA later meer bekendmaken. Maar aangezien de kritiek op Fifa 21 niet mals was, zou het toch een aderlating zijn als op het virtuele veld bar weinig is veranderd.

Of die zorgen gegrond zijn of niet, weten we op 1 oktober. Dan verschijnt Fifa 22 op PlayStation 5, Xbox Series X en S en Google Stadia mét HyperMotion, en op PlayStation 4, Xbox One en pc zonder die nieuwe technologie. Op de Nintendo Switch verschijnt de game ook als ‘Legacy Edition’, waarin enkel tenues, selecties en stadions zijn bijgewerkt. 


Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen